• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ACME - modele wagonów pasażerskich

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4
Tylko jak koledzy donoszą, trafić na wagon z II edycji bez wad to trzeba mieć duże szczęście. Nie każdy ma sklep pod nosem w razie reklamacji, a bawienie się w wysyłki w tą i z powrotem to też nie fair.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
A ja mam pytanie do posiadaczy knajpy ze wznowienia-czy wam też nie odbijają bufory po wciśnięciu? Tzn. tak jakby były wklejone na stałe?
U mnie nie odbijają zderzaki. Ale nie są wklejone, tylko włożone na wcisk z powodu niestarannego obrobienia krawędzi otworów od wewnątrz czołownicy - są tam zadziory powstałe przy wycinaniu otworów na zderzak. Trzeba to delikatnie oczyścić małym iglakiem, ale nie na okrągło! Otwory mają kształt niepełnego okręgu, z boku są płaskie, więc nie należy ich rozwiercać zwykłym wiertłem okrągłym. Ale moim zdaniem najlepiej tego nie ruszać, bo ruch zderzaka jest prowadzony na bardzo krótkim odcinku, wynikającym z grubości czołownicy. Rozpiłowanie tych otworów wprawdzie umożliwia ruch zderzaków, ale jednocześnie sprawia, że zderzaki są chybotliwe i nie trzymają się poziomo. Tak, że praktycznie sprężynujące zderzaki to w tym modelu raczej fikcja i chyba lepiej je umocować na stałe w prawidłowej pozycji.

Poza tym nowym restauracyjnym mam jeszcze tylko zestaw "Chrobry" i tam problem jest taki sam. Mam też trochę wagonów ACME, ale nie PKP i w nich sprężynujące zderzaki funkcjonują lepiej, ale tam same zderzaki i ich prowadzenie jest rozwiązane trochę inaczej. Być może wynika to z konstrukcji zderzaków w oryginałach, w których są zderzaki tradycyjnego typu, z pochwą zamocowaną na stałe do czołownicy i tarczą z tuleją, poruszającą się wewnątrz stałej pochwy. Wydaje mi się, że zderzaki w wagonach PKP, odwzorowanych w modelach ACME, mają inną, "odwrotną" konstrukcję, gdzie tuleja ruchoma (do której przymocowana jest tarcza) porusza się na zewnątrz tulei stałej, przymocowanej do czołownicy. Prawdopodobnie to właśnie spowodowało inną konstrukcję mechanizmu w modelach, a w rezultacie gorsze jego działanie.
 

Franc

Aktywny użytkownik
Reakcje
590 95 1
Znów pojawiły się wagony restauracyjne na allegro i olx, gdzie ktoś nawet dwa na jednym ogłoszeniu sprzedaje za 650 za szt. I wiecie co jest w tym wszystkim smutne ? Wagonów na nasz kraj w tym roku było bardzo mało, dużo modelarzy, kolekcjonerów nie załapało się na nie. Dlatego wkurza mnie , że ci, którzy kupili je tylko by drożej przehandlować się załapali, a ci, dla których ten wagon został stworzony, miłośnicy doceniający jakość produktu - nie. Ja się akurat załapałem ale przykro mi słuchać i widzieć, jak koledzy mający bogate kolekcje i sukcesywnie je budujące dostali odmowy kosztem właśnie januszy biznesu, dla których liczy się tylko zysk bo byli pierwsi w kolejce. Wiem, świata nie zmienię. Oby następna edycja starczyła dla wszystkich i skutecznie utemperowała wysokie ceny.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
Chciałbym poczytać jakie macie zdanie na temat odzwierciedlania pociągu IC/EC Wawel na podstawie zestawu ACME 55128. Przypomnę, że do grudnia 2007 pociąg był zestawiany na odcinku spalinowym tylko z wagonów DB. Zestaw 55128 posiada trzy wagony i wszystkie są przypisane do Hamburga. W czasach czerwonych SUk pociąg był zestawiany z 4-7 wagonów DB. W realiach makietowo-gablotowych trzy wagony wyglądają już jak pociąg, a jednocześnie nie zajmują dużej przestrzeni.
Czy mamy tutaj eksperta ds. wagonów DB standardu Z, który jest w stanie potwierdzić lub zaprzeczyć, że wagony Avmz, Bpmz i Bvmkz mogły pojawiać się na Wawelu przy planowym zestawieniu z dodatku A 2005/06, gdzie w skład wchodzą Amz, Bpmz, Bpmbz i Bimdz?
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
648 9 1
A jaka jest konstrukcja zderzaków w oryginale i modelu "Polonii"? Może w tym jest przyczyna (o czym pisałem), a niekoniecznie w roku wydania modeli...
Chyba jednak to bardziej kwestia jakości wykonania (zużycia formy???) poszczególnych serii modeli. Na najnowszych produktach ACME pojawia się coraz więcej nadlewek, które powodują problemy, u mnie w kuszetce IC (ten sam tym mechanizmu) zderzaki działają idealnie, w restauracyjnym, który właśnie dotarł z Lippe nie działają. W wagonach CD są nadlewki, ale też działają.
 

Noah

Aktywny użytkownik
Reakcje
519 2 0
Doszedł do mnie nowy wagon restauracyjny. Oczywiście z wadą. (rysa pod jednym z okien) :(
Dodatkowo 3 z 4 zestawów kołowych nie były na swoim miejscu, a od spodu widać niewielkie nadlewki plastiku...
Cóż, potrzebowałem taki wagon do zestawu Chrobry i mam. Wady trzeba przeboleć, dobrze że go udało mi się kupić w sklepie w normalnej cenie.

DSC_0049x1024.JPG
DSC_0051x1024.JPG
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Chciałbym poczytać jakie macie zdanie na temat odzwierciedlania pociągu IC/EC Wawel na podstawie zestawu ACME 55128. Przypomnę, że do grudnia 2007 pociąg był zestawiany na odcinku spalinowym tylko z wagonów DB. Zestaw 55128 posiada trzy wagony i wszystkie są przypisane do Hamburga. W czasach czerwonych SUk pociąg był zestawiany z 4-7 wagonów DB. W realiach makietowo-gablotowych trzy wagony wyglądają już jak pociąg, a jednocześnie nie zajmują dużej przestrzeni.
Czy mamy tutaj eksperta ds. wagonów DB standardu Z, który jest w stanie potwierdzić lub zaprzeczyć, że wagony Avmz, Bpmz i Bvmkz mogły pojawiać się na Wawelu przy planowym zestawieniu z dodatku A 2005/06, gdzie w skład wchodzą Amz, Bpmz, Bpmbz i Bimdz?
Nie jestem ekspertem od wagonów DB, ale trochę się tym taborem interesuję, więc się wypowiem ;)
Na zdjęciu z kwietnia 2002 roku w Żaganiu złapałem SU46-032 z Wawelem, w którego składzie było 6 wagonów DB już w nowym malowaniu a'la ICE:
SU46-032 z EC Wawel - Żagań 30-04-2002 B. Jędrzejewski mini.jpg



Po powiększeniu zdjęcia w pełnej rozdzielczości z bardzo dużym prawdopodobieństwem można rozpoznać poszczególne wagony tego pociągu .
Bezpośrednio za lokomotywą mamy jedynkę typu Avmz109: https://flic.kr/p/o7rqf1 Za jedynką wagon restauracyjny - i tu mam zagwozdkę co do jego typu. Układ okien wskazywałby na wagon ARmz211.1, ale na jego dachu brak dużej wnęki, w której pierwotnie był pantograf. Wagony tego typu DB wycofało z ruchu w 2006 roku - bo miały już około 50 lat. Inne typy znanych mi wagonów restauracyjnych nie pasują pod względem układu okien, więc być może to jakaś odmiana ww. typu np. z zabudowaną wnęką? Nie udało mi się znaleźć jego zdjęcia w aktualnych barwach DB, więc dwie fotki jeszcze z lat 90. :
ARmz211.0 61 80 84-94 545 IC615 Mst 03-1992 railroadwilli - drehscheibe forum.jpg


ARmz211.0 61 80 84-94 528 w IC524 - Mst 12-1992 railroadwilli - drehscheibe-online.de.jpg

Źródło obu zdjęć: drehscheibe-online.de - autor: railroadwilli

Nie mam wątpliwości, że za restauracją stoi dwójka przedziałowa Bvmsz186: https://flic.kr/p/o6Kdz7 Za nią dwójka "combi" (dawniej IR) Bimz264: https://flic.kr/p/ouL1os Za nią dwójka bezprzedziałowa typu Bpmz294: https://flic.kr/p/u2AjCs https://flic.kr/p/wMYFVc A na końcu najprawdopodobniej (ciężko to jednoznacznie stwierdzić bo słabo widać) wagon (dawny IR) z przedziałem do przewozu rowerów typu Bimdz268:
https://www.flickr.com/photos/ic708ruegen/12968944953/
Nie wiem czy ACME zrobiło modele wszystkich tych wagonów. Na pewno cały skład był w ofercie Roco - w tym knajpa.
 
Ostatnio edytowane:

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
283 39 11
Bezpośrednio za lokomotywą mamy jedynkę typu Avmz109
Raczej serii Avmz111.1 - typoszereg 109 to jego modernizacja (m.in. system informacji pasażerskiej) i pojawiały się w Polsce później.
Za jedynką wagon restauracyjny - i tu mam zagwozdkę co do jego typu. Układ okien wskazywałby na wagon ARmz211.1
Raczej ARmh217 - ostatnie skreślone z ilostanu DB dwa lata później, większość zlikwidowana.
za restauracją stoi dwójka przedziałowa Bvmsz186
Wtedy jeszcze raczej jeden z ostatnich nie zmodernizowanych Bvmz185 - nie widać wyświetlaczy.

Przez te lata kursowania tego pociągu widziałem go może z kilka razy - a ponieważ czasy współczesne już mało mnie interesują to bardziej nie wnikałem "co z czym", nie "analizowałem" zestawów A.C.M.E., które są jeszcze bardziej współczesne, ale z tego co pamiętam to widziałem "mieszankę" typów wagonów, jakie DB wtedy posiadało i mogło wysłać do PL. Typowanie wagonów do tego składu było też odzwierciedleniem tego, co się działo w inwestycjach taborowych zachodniego sąsiada - więcej składów zespolonych typu ICE przesuwało lepszy tabor wagonowy (mimo, że wiekowy) na składy obsługiwane wcześniej taborem ex IR, który stopniowo w znacznej części wyłączono z eksploatacji.
W roku 2005 był już inny tabor....
 
Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Dzięki za sprostowanie i doprecyzowanie. Jak już pisałem, ekspertem nie jestem, liznąłem jedynie co nieco wiedzy na ten temat jako, że ogólnie wagony mnie interesują.
Faktycznie w tym okresie wagony Avmz i Bvmz mogły być jeszcze przed modernizacją i być oznaczone wcześniejszymi indeksami typów.
Co do knajpy, to własnie udało mi się znaleźć zdjęcie potwierdzające Twoją informację - to musiał być ARmh217 lub ARmz218:
ARmz218 61 80 84-94 622-6 w Monachium-Hbf 02-1987 Wolf Frielingsdorf.jpg

Źródło: https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/arm-speisewagen-mit-einigen-1klasse.html autor: Wolf Frielingsdorf.

Wagony te miały już po 50 lat więc siłą rzeczy musiały zostać wycofane z ruchu.
Teraz do podobnego wieku dobiegają (niektóre chyba nawet już go przekroczyły) wagony Bimz264 i Bimdz268 (wcześniej znane z pociągów IR) i także systematycznie znikają z pociągów. Niemcy mają problem z wagonami, bo nie za bardzo mają czym zastąpić te wycofane z ruchu. Obecnie w pociągach IC jeździ dużo zdegradowanych jedynek Avmz109 i Apmz121 jako Bwmz i Bpwmz. Na szczęście stać ich na zakupy nowych ICE4 i IC2, więc tabor jest powoli ale sukcesywnie odmładzany.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki