• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

50 lat Lyd1 na PKP (750 mm)

Reakcje
313 0 0
#1
W ostatnim czasie na Kolei Rogowskiej rozpoczęły się przygotowania do "obchodów" 50-tych urodzin tamtejszych "Lydek"
http://kolejrogowska.pl/?page_id=9622
Wszelka pomoc i wsparcie będzie mile widziane ;)
Oczywiście 50-ta rocznica dotyczy wszystkich Lyd1 z Chrzanowa wyprodukowanych na tor 750 mm dla PKP bo wszak wszystkie powstały w 1967 r. I to stało się dla mnie pretekstem do poszukania czegoś w tym temacie w moich negatywach. Niestety zbyt starych zdjęć nie mam, zwłaszcza z tego relatywnie krótkiego okresu przed 1974 r. gdy lokomotywy te malowano bez pomarańczowego pasa :(

Na początek może pierwsza z całej partii 23 szt. Lydek odstawiona w Jędrzejowie:

Lyd1-201 Jedrzejow 08.1993 fot.M.Zajfert.jpg


Teraz widok z Krośniewic, to oczywiście głównie wagony motorowe - tu właśnie przybyły z Trzebnicy "Konstal" (jeszcze z charakterystycznym dla Trzebnicy malowaniem dużego nr na narożniku). Ale wtedy jedna z tamtejszych Lydek właśnie została odmalowana na kolor ciemnozielony oliwkowy :)

Lyd1-216 202 Krosniewice 05.1993 fot.M.Zajfert.jpg


Podobny zestaw Lydek spotkany jesienią na linii do Nieszawy. Celem wyjaśnienia - ta po prawej jest z pociągiem specjalnym, planowe osobowe już tam wtedy nie kursowały a ta po lewej - delegowana do obsługi punktu załadunku buraków cukrowych w Łowkowicach.

Lyd1-209 216 Ujma wlk 09.1994 fot.M.Zajfert.jpg


A na koniec coś dla malkontentów wątpiących w możliwości trakcyjne tych niewielkich lokomotyw czyli poc. transporterowy do Ostrów :)

Lyd1-202 Wolodrza 07.1992 fot.M.Zajfert.jpg
 
OP
OP
Michal Z
Reakcje
313 0 0
#3
Michale, a znasz może powód tej przedziwnej modyfikacji klapy przedziału silnikowego w 209?
Nie taka znów przedziwna, ot, typowa innowacja Krośniewic na jakże typowym dla nich poziomie technicznym ;)
Łatwiej im było przerobić klapę uchylaną na otwieraną na zawiasach zamiast naprawić linkowy mechanizm równoważący ciężar tej klapy podczas jej otwierania do góry.
Do tego przedziału silnikowego trzeba się dostać przed każdym uruchomieniem zimnego silnika celem wstępnego smarowania (ręczna pompka). BTW w nieco nowocześniejszych Lydkach z Zastalu zastąpiono ją pompką elektryczną.

aha, dzięki za tę starszą fot, dobrze widać układ napisów na drzwiach :)
 
OP
OP
Michal Z

Michal Z

Użytkownik
Reakcje
313 0 0
#5
Pozwalam sobie odgrzać temat, bo, choć urodzinowe uroczystości się zakończyły, to temat nadal żyje.
W bieżącym roku FPKW wysłała na niezbędny remont jednej z "Lydek": Lyd1-204. krótka relacja z załadunku lokomotywy tutaj:
http://kolejrogowska.pl/?m=201803
Warto przypomnieć, że lokomotywa ta została odkupiona w 2010 r. z likwidowanej wówczas Cukrowni "Tuczno" dzięki wpłatom 1% dla FPKW dokonanym w 2009 r. Teraz FPKW chce przeznaczyć na jej remont całość 1% podatku przekazanego w 2018 r., krótka informacja tutaj:
http://kolejrogowska.pl/?page_id=3731
Będzie nam niezwykle miło za wsparcie tego remontu poprzez wybór w rocznym zeznaniu PIT FPKW jako organizacji OPP, której zostanie przekazany 1% podatku.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej wąskotorowa 0

Podobne wątki