Witam. Mam nadzieję, że to nie ostatni wątek, w którym postaram się w dość krótki i przystępny sposób przedstawić oraz porównać konkretny model z jego pierwowzorem. Na początek - czteroosiowy wagon kryty typu 401K.
Dokumentacja została opracowana przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w roku 1962. Jedynym producentem wagonu były Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Lata budowy/ilość wagonów:
1964 / 80 szt.
1965 / 396 szt.
1966 / 775 szt.
1967 / 54 szt.
Łącznie zbudowano 1305 wagonów 401K.
Konstrukcja wagonu stalowa, spawana. Szalowanie ścian z desek, przykręcanych do konstrukcji stalowej. Wagon wyposażony w dwa komplety drzwi przesuwnych (4 szt.) z otworami usypowymi oraz 8 otworów ładunkowo - wentylacyjnych. W stalowym dachu umieszczono 4 otwory ładunkowe, zaś w podłodze 8 zsypów.
Wagon zaprojektowano do przewozu zboża luzem (głównie przewozów eksportowych - stąd zabezpieczenie celne na klapach dachowych).
Podstawowe parametry wagonu (pisownia oryginalna):
- długość wagonu ze zderzakami - 16 520 mm
- długość podwozia - 15 280 mm
- szerokość podwozia - 2 660 mm
- wysokość wagonu od główki szyny - 4 158 mm
- szerokość maksymalna wagonu - 2 995 mm
- rozstaw czopów skrętowych - 10 500 mm
- powierzchnia ładowna - 39,52 m2
- pojemność ładowna wagonu - 90,22 m3
- szerokość ładowna - 2 600 mm
- typ wózka - 1XT
- maksymalna prędkość wagonu - 100 km/h
- przejście wagonu przez łuk - 75 m
Malowanie wagonu (pisownia oryginalna):
- podwozie, zderzaki, stopnie, uchwyty, zestawy kołowe, przewody - kolor czarny
- pudło zewnętrzne wraz z klapami okiennymi - kolor czerwony
- pudło wewnętrzne - kolor szary
- dach wagonu - kolor stalowy
- napisy i znaki - kolor biały
Fotografie producenta (ZNTK Ostrów Wlkp):
- foto 1 - wagon prototypowy (KKyit 200000), rok 1964
- foto 2 - 1000 - ny wagon (KKyt 200961), wrzesień 1966 rok. Na odwrocie zdjęcia adnotacja: " Z okazji Kolejarskiego Święta Wydział Budowy Wagonów wykonał 1000-ny wagon towarowy 401K"
- foto 3 - szkielet wagonu z widocznymi zsypami w podłodze
Dokumentacja została opracowana przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w roku 1962. Jedynym producentem wagonu były Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Lata budowy/ilość wagonów:
1964 / 80 szt.
1965 / 396 szt.
1966 / 775 szt.
1967 / 54 szt.
Łącznie zbudowano 1305 wagonów 401K.
Konstrukcja wagonu stalowa, spawana. Szalowanie ścian z desek, przykręcanych do konstrukcji stalowej. Wagon wyposażony w dwa komplety drzwi przesuwnych (4 szt.) z otworami usypowymi oraz 8 otworów ładunkowo - wentylacyjnych. W stalowym dachu umieszczono 4 otwory ładunkowe, zaś w podłodze 8 zsypów.
Wagon zaprojektowano do przewozu zboża luzem (głównie przewozów eksportowych - stąd zabezpieczenie celne na klapach dachowych).
Podstawowe parametry wagonu (pisownia oryginalna):
- długość wagonu ze zderzakami - 16 520 mm
- długość podwozia - 15 280 mm
- szerokość podwozia - 2 660 mm
- wysokość wagonu od główki szyny - 4 158 mm
- szerokość maksymalna wagonu - 2 995 mm
- rozstaw czopów skrętowych - 10 500 mm
- powierzchnia ładowna - 39,52 m2
- pojemność ładowna wagonu - 90,22 m3
- szerokość ładowna - 2 600 mm
- typ wózka - 1XT
- maksymalna prędkość wagonu - 100 km/h
- przejście wagonu przez łuk - 75 m
Malowanie wagonu (pisownia oryginalna):
- podwozie, zderzaki, stopnie, uchwyty, zestawy kołowe, przewody - kolor czarny
- pudło zewnętrzne wraz z klapami okiennymi - kolor czerwony
- pudło wewnętrzne - kolor szary
- dach wagonu - kolor stalowy
- napisy i znaki - kolor biały
Fotografie producenta (ZNTK Ostrów Wlkp):
- foto 1 - wagon prototypowy (KKyit 200000), rok 1964
- foto 2 - 1000 - ny wagon (KKyt 200961), wrzesień 1966 rok. Na odwrocie zdjęcia adnotacja: " Z okazji Kolejarskiego Święta Wydział Budowy Wagonów wykonał 1000-ny wagon towarowy 401K"
- foto 3 - szkielet wagonu z widocznymi zsypami w podłodze
Załączniki
-
191,6 KB Wyświetleń: 344
-
121,9 KB Wyświetleń: 345
-
161,5 KB Wyświetleń: 319
Ostatnio edytowane: