• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TMF - modele wagonów typu 401K

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#1
Witam. Mam nadzieję, że to nie ostatni wątek, w którym postaram się w dość krótki i przystępny sposób przedstawić oraz porównać konkretny model z jego pierwowzorem. Na początek - czteroosiowy wagon kryty typu 401K.

Dokumentacja została opracowana przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w roku 1962. Jedynym producentem wagonu były Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Lata budowy/ilość wagonów:
1964 / 80 szt.
1965 / 396 szt.
1966 / 775 szt.
1967 / 54 szt.
Łącznie zbudowano 1305 wagonów 401K.

Konstrukcja wagonu stalowa, spawana. Szalowanie ścian z desek, przykręcanych do konstrukcji stalowej. Wagon wyposażony w dwa komplety drzwi przesuwnych (4 szt.) z otworami usypowymi oraz 8 otworów ładunkowo - wentylacyjnych. W stalowym dachu umieszczono 4 otwory ładunkowe, zaś w podłodze 8 zsypów.
Wagon zaprojektowano do przewozu zboża luzem (głównie przewozów eksportowych - stąd zabezpieczenie celne na klapach dachowych).

Podstawowe parametry wagonu (pisownia oryginalna):
- długość wagonu ze zderzakami - 16 520 mm
- długość podwozia - 15 280 mm
- szerokość podwozia - 2 660 mm
- wysokość wagonu od główki szyny - 4 158 mm
- szerokość maksymalna wagonu - 2 995 mm
- rozstaw czopów skrętowych - 10 500 mm
- powierzchnia ładowna - 39,52 m2
- pojemność ładowna wagonu - 90,22 m3
- szerokość ładowna - 2 600 mm
- typ wózka - 1XT
- maksymalna prędkość wagonu - 100 km/h
- przejście wagonu przez łuk - 75 m

Malowanie wagonu (pisownia oryginalna):
- podwozie, zderzaki, stopnie, uchwyty, zestawy kołowe, przewody - kolor czarny
- pudło zewnętrzne wraz z klapami okiennymi - kolor czerwony
- pudło wewnętrzne - kolor szary
- dach wagonu - kolor stalowy
- napisy i znaki - kolor biały

Fotografie producenta (ZNTK Ostrów Wlkp):
- foto 1 - wagon prototypowy (KKyit 200000), rok 1964
- foto 2 - 1000 - ny wagon (KKyt 200961), wrzesień 1966 rok. Na odwrocie zdjęcia adnotacja: " Z okazji Kolejarskiego Święta Wydział Budowy Wagonów wykonał 1000-ny wagon towarowy 401K"
- foto 3 - szkielet wagonu z widocznymi zsypami w podłodze
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#2
Witam - czas na model. Opis ograniczy się wyłącznie do modelu TMF (Trains Models Factory). Modelami innych producentów nie dysponuję ;)

Model wagonu typu 401K serii KKyt o numerze inwentarzowym 200 745. Data ważenia (i tym samym budowy) - czerwiec 1966 rok. Model przedstawia wagon z pierwszych partii produkcyjnych charakteryzujący się:
- 4 otworami ładunkowymi na dachu,
- suwanymi drzwiami o konstrukcji stalowej (blacha gięta pod kątem 90 st.)
- zsypami w podłodze,
Model wagonu nie posiada charakterystycznych prowadnic drzwi suwanych (te montowano w trakcie napraw głównych) lecz wsporniki. Do tego dochodzi oryginalne malowanie, stosowane konsekwentnie do czasu zakończenia produkcji wagonów w roku 1979.

Charakterystyka modelu:
- pudło i ostoja - poliuretan dwuskładnikowy
- wózki - odlew mosiężny
- uchwyty, drabinka, stopnie dla manewrowych, pomost na dachu - elementy metalowe, trawione
- waga modelu z zamontowanymi sprzęgami - 107 g
- gniazda sprzęgu modelarskiego
- brak kinematyki krótkiego sprzęgu
- napisy/opis - tapodruk

Podstawowe wymiary modelu (skala 1:87 / model):
- długość podwozia - 175,63 mm / 176 mm
- długość ze zderzakami - 189,88 mm / 190 mm
- szerokość - 30,57 mm / 31 mm
- wysokość od ostoii - 36,78 mm / 36,5 mm
- wysokość od główki szyny - 47,79 mm / 47,3 mm
- rozstaw czopów skrętu - 120,68 mm / 119 mm

Ocena modelu:
Model wykonany na podstawie oryginalnej dokumentacji konstrukcyjnej (nie pomiarów własnych). Konsekwencją tego, jest "trzymanie" podstawowych wymiarów i doskonała proporcja całości. Schemat malowania i opisu wagonu, został opracowany przez Krzysztofa Koja (PMR K.Koj). Model wyposażony w metalowe elementy trawione (pomost na dachu, zabezpieczenie celne pokryw dachowych, stopnie dla manewrowych), filigranowe uchwyty dla spinaczy taboru i manewrowych.
Model testowany podczas tegorocznego HOBBY w Poznaniu - nie stwarzał problemów.

I na koniec moja opinia :) Cieszę się, że powstał model typowo polskiego wagonu. Cieszy mnie, że producent modelu zdecydował się na odtworzenie zsypów w podłodze. Cieszy mnie wreszcie to, że wykonał go w oryginalnym malowaniu producenta wagonów, chociaż oferowane są też wersje "po naprawach". Co dziwne - klientom podobały się bardziej te drugie (modele malowane w jednym kolorze).
Co do ceny - nie odważę się na ocenę, tu decydują różne czynniki. Ja model otrzymałem gratis, za co dziękuję.

Fotki modelu - niestety, jak zwykle nędzne.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

mawaw

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
To jest odlew z żywicy poliuretanowej, tak jak w przypadku wagonu pocztowego. Jak byłem może ze dwa miesiące temu w pracowni TMF, dowiedziałem się, że używają żywicy wysokiej jakości, która po związaniu jest dość giętka i nie łamie się tak łatwo (jak np. te z allegra;)), co z resztą zaprezentował mi p. Małkowski.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#4
W trakcie tegorocznego salonu HOBBY, swoje stoisko miał również producent polskich modeli kolejowych - krakowska firma TMF. W gablocie ekspozycyjnej, zaprezentowała kolejne wersje wagonów 401Ka z różnych epok modelarskich i ciekawych "malowaniach".

Ale ja nie o tym :) Od jakiegoś czasu, producent informował o montażu w produkowanych obecnie wersjach wagonu - kinematyki krótkiego sprzęgu. Niby nic wielkiego, jednak wiązało się to z przeprojektowaniem podłogi wagonu oraz jednej czołownicy wózka wagonu (jak wiadomo, to odlew z mosiądzu).

Poniżej - kilka fotek "nowej kinematyki".
 

Załączniki

Podobne wątki