• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

24-osiowiec

xendx

Nowy użytkownik
#4
chf napisał(a):
Gdzie wykonałeś to zdjęcie ??
aqws9 napisał(a):
co to w ogóle jest?? Do czego służy??
Zdjęcia wykonane przy Elektrowni Łagisza. Była to platforma do transportu (sądząc po kształcie)generatora na teren budowy nowego bloku energetycznego Transport przyjechał z Wrocławia. Stacja macierzysta jak była napisana na wagonach to Wrocław Gądów
Tego typu wagony służą do transportu ciężkich urządzeń energetycznych (transformatory i generatory dużej mocy), oraz wielkogabarytowych ładunków specjalnych nie przekraczających skrajni budowli.Jest to platforma NORCA 24 która według numerów bocznych jest własnością Zakładów Remontowych Energetyki we Wrocławiu.
 

psob

Aktywny użytkownik
#5
xendx napisał(a):
Była to platforma do transportu (sądząc po kształcie)generatora
To nigdy nie była i nie jest platforma - tylko wagon konstrukcji specjalnej, tak zwany dziobowy - w przeciwnym wypadku byłaby seria S, a nie seria U - to tak celem wyjaśnienia, bo wielu ten błąd popełnia. :cool:
xendx napisał(a):
służą do transportu ciężkich urządzeń energetycznych (transformatory i generatory dużej mocy), oraz wielkogabarytowych ładunków specjalnych nie przekraczających skrajni budowli
... których konstrukcja umożliwia zawieszenie na tych dziobach i jednoczesne przeniesienie wszystkich sił wzdłużnych (bo w tym momencie staje się wagonem). Często bywa, że ładunek przekracza skrajnię budowli, ale wyposażenie wagonu umożliwia przesuw boczny o kilka centymetrów całego mostu ładunkowego (dzioby plus ładunek) podczas obserwowanego przejazdu przez miejsca, gdzie można by o coś zawadzić.
Ładunki, które nie mogą wisieć na dziobach ładowane są specjalne pomosty, które spełniają taką samą rolę, jak ładunek opisany wcześniej.
Wagony te należą do najbardziej skomplikowanych konstrukcji w taborze towarowym.
 

xendx

Nowy użytkownik
#6
psob napisał(a):
To nigdy nie była i nie jest platforma - tylko wagon konstrukcji specjalnej, tak zwany dziobowy - w przeciwnym wypadku byłaby seria S, a nie seria U - to tak celem wyjaśnienia, bo wielu ten błąd popełnia. :cool:
strona PKP CARGO opisuje tego typu wagony jako "Wagony platformy członowe (dziobowe) serii Uaai, typ NORCA 24, NORCA 32"
psob napisał(a):
Ładunki, które nie mogą wisieć na dziobach ładowane są specjalne pomosty
...więc zastosowanie tych specjalnych pomostów tworzy swoistą platformę dla ładunku więc moim zdaniem pisanie że to jest platforma nie jest żadnym błędem.
 

psob

Aktywny użytkownik
#8
xendx napisał(a):
PKP CARGO opisuje tego typu wagony jako "Wagony platformy członowe (dziobowe)
I jest to oczywiście ewidentna bzdura - nie pierwsza w wykonaniu tej firmy. W serii Uaai są inne wagony które można zakwalifikować (opisowo) jako platformy - np. posiadające zagłębioną podłogę (czyli.. ma podłogę :cool: )
xendx napisał(a):
...więc zastosowanie tych specjalnych pomostów tworzy swoistą platformę dla ładunku więc moim zdaniem pisanie że to jest platforma nie jest żadnym błędem.
Nie.
1. owe pomosty nie są podłogami (najczęściej)
2. nie są elementem stałym takiego wagonu
xdamian napisał(a):
a jaka jest dopuszczalna prędkość jazdy obserwowanej? przy przekroczonej skrajni budowli.
Zazwyczaj takie miejsca przekracza się z szybkością 10 km/h. Przed i za jest postój - w celu dokonania przesuwu mostu. Jest bardzo dużo obostrzeń przy takich przejazdach - wyłączenie napięcia w sieci trakcyjnej, zakaz mijania z innymi pociągami, czasem przejazd po stacjach po innych torach niż zasadnicze etc... Trwa to godzinami (Vmax 40-50 km/h) i do tego w nocy się nie jeździ.
 

404W

Znany użytkownik
#9
xendx napisał/a:
PKP CARGO opisuje tego typu wagony jako "Wagony platformy członowe (dziobowe)

I jest to oczywiście ewidentna bzdura - nie pierwsza w wykonaniu tej firmy. W serii Uaai są inne wagony które można zakwalifikować (opisowo) jako platformy - np. posiadające zagłębioną podłogę (czyli.. ma podłogę :cool: )
Jeśli jest to bzdura, to wykonywana nie tylko przez PKP, ale i inne koleje.
Możesz mieć Psobie takie zdanie, ale nie pisz autorytatywnie, że nazywanie tego wagonu platformą jest bzdurą.
Bardzo wiele wagonów można zaliczyć do 2 kategorii. Jeślii dla Ciebie nazwa wagonu wynika z jego ocechowania serią, to jak nazwiesz typ 426S [czyli dłuższy teleskopowy] którego jeden podtyp ma serię zaczynającą się od S, a drugi od H. Platformą krytym a może specjalnym.
Moim zdanie punktem podstawowej klasyfikacji jest taki podział
- Kryte
- węglarki
- platformy
- cysterny
Albo może jeszcze lepiej kryte, otwarte i cysterny, bo mamy przykłady węglarko-platform [na naszym podwórku 17W czy 401Z]. Potem dopiero możemy mówić o dodatkowych cechach.

Wagony tego pokroju są niewątpliwie platformami, dopiero potem można dodać, że specjalnymi. Takie projekty miały na PKP, zawsze oznaczenie w zakresie platform.

Pojęcie wagon specjalny, oznaczany serią na U... może znaczyć wszystko. I platformy zagłębione i takie platformy rozsuwane/czołowe, jak i wagony zbiornikowe, oraz brankardy.

Nie.
1. owe pomosty nie są podłogami (najczęściej)
2. nie są elementem stałym takiego wagonu
Ale są niezbędne do transportu danego towaru.
Tak mi się rzuciło, że wobec tego wagony takie są potomstwem wagonów z ławą pokrętną, :LOL: gdzie też ładunek nie opierał się na samej podłodze wagonu. :D
 

psob

Aktywny użytkownik
#11
Tomasz Czapik napisał(a):
Jeślii dla Ciebie nazwa wagonu wynika z jego ocechowania serią, to jak nazwiesz typ 426S [czyli dłuższy teleskopowy] którego jeden podtyp ma serię zaczynającą się od S, a drugi od H.
I jak najbardziej prawidłowo - oba są po modernizacji platformy typu normalnego, ale jeden z nich - z uwagi na swoje cechy - stał się wagonem krytym. Dlaczego ? Sugerowałbym zapoznanie się z konstrukcją tych wagonów a nie wytykanie mi tego czy owego - tym bardziej, że trochę się na tym znam i chce mi się jeszcze o tym pisać.
Tomasz Czapik napisał(a):
Moim zdanie punktem podstawowej klasyfikacji jest taki podział
- Kryte
- węglarki
- platformy
- cysterny
Typowo... autorytatywny. Jeśli chcecie się dowiedzieć czegoś więcej - to czytajcie i słuchajcie, a nie "spłycajcie" temat.
Tomasz Czapik napisał(a):
Jeśli jest to bzdura, to wykonywana nie tylko przez PKP, ale i inne koleje.
Ciekawa teoria.
Tomasz Czapik napisał(a):
Wagony tego pokroju są niewątpliwie platformami, dopiero potem można dodać, że specjalnymi. Takie projekty miały na PKP, zawsze oznaczenie w zakresie platform.
"Nigdy w życiu" - od zawsze w serii U, mogę co najwyżej zgodzić się tylko z oznaczaniem typu fabrycznego (ale to nie jest żaden wyróżnik)
Tomasz Czapik napisał(a):
wobec tego wagony takie są potomstwem wagonów z ławą pokrętną, gdzie też ładunek nie opierał się na samej podłodze wagonu.
Lekko naciąganie :LOL: ława się obraca, ale jest stałym elementem wagonu, a w serii jest do tego dodatkowa literka.
ash napisał(a):
ak zwał, tak zwał, grunt, że fajne zdjęcia.
Fajne, bo bardzo dużo przedstawiają. I to rzadkość.
I dobrze że temat "ruszony" - bo wiedza o tym jest ograniczona. W ogóle temat taboru towarowego specjalnego jest mało "popularny"....
ash napisał(a):
Czy taki wagon ma stałą obsługę w trakcie jazdy? Pewnie siedzą w tych budkach?
Dokładnie - i jest to ekipa właściela lub użytkownika wagonu. A w nocy śpią w wagonie towarzyszącym (typu pasażerskiego).
 
#13
Odkopię temat, bo zdjęć tych wagonów specjalnych nie ma zbyt dużo. W ubiegłym roku odbyło się kilka transportów z przekroczoną skrajnią (generatory)do elektrowni w Stalowej Woli. Jak widać jeden wagon dziobowy ma 20 osi a drugi aż 32.
DSC_0245.jpg
DSC_0246.jpg
DSC_0267.jpg
DSC_0287.jpg
DSC_0288.jpg
DSC_0289.jpg
DSC_0295.jpg
DSC_0296.jpg
DSC_0297.jpg
 
#20
10 sierpnia 2012 roku, w swoim rodzinnym Gnieźnie, udało mi się ustrzelić transport ponadnormatywny spółki STK :)

SDC10383.JPG
SDC10384.JPG
SDC10385.JPG
SDC10386.JPG

Skład prowadził Nurek i SM42.
SDC10388.JPG

W jakiś czas później skład ruszył w dalszą drogę :) Niestety więcej zdjęć wykonać nie mogłem, ponieważ po wykonaniu drugiego zdjęcia nadjechał mój pociąg do Poznania i musiałem się do niego biegiem wracać ;)