• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

150 lat kolei w Rybniku

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
1 października 2006 roku na stacji kolejowej w Rybniku odbędą się uroczystości organizowane przez Grupę PKP S.A.
Od godz. 13.30 swoje podwoje dla zwiedzających otworzy „Lokomotywownia w Rybniku”.
Dzień Otwarty Lokomotywowni połączony będzie z prezentacją taboru PKP. Ponadto wszyscy będa mogli uczestniczyć w bezpłatnych przejazdach pociągów specjalnych w trakcji parowej, które w tym dniu pojadą wg rozkładu podanego poniżej:


Rodzaj i nr poc. ZNP 44803/2 Ol49 + bipa

Nazwa stacji/Przyjazd/Postój/Odjazd
Katowice / ---- / -----/ 12.10
Mikołów / 12.33 / 10 / 12.43
Orzesze / 12.58 / 3 / 13.01
Leszczyny / 13.27 / 10 / 13.37
Rybnik /13.50 / 20 / 14.10
Rydułtowy / 14.29 / 5 / 14.34
Sumina / 14.47 / 33 / 15.20
Rydułtowy / 15.34 / 10 / 15.44
Rybnik Niewiadom / 15.51 / 6 / 15.57
Rybnik / 16.09 /---/---


Rodzaj i nr poc. ZNP 44806 Ty2 + ryflaki

Nazwa stacji/Przyjazd/Postój/Odjazd
Racibórz /---/---/ 11.55
Nędza / 12.09 / 5 / 12,14
Sumina Wieś / 12.31 / 5 / 12.36
Rydułtowy / 12.47 / 25 / 13.12
Rybnik Niedobczyce / 13.23 / 5 / 13.28
Rybnik 13.37/----/----

Rodzaj i nr poc. ZNP 44804/5 Tr12 + skład historyczny

Nazwa stacji/Przyjazd/Postój/Odjazd
Czechowice Dziedzice / --- / ---- / 12.15
Pszczyna / 12.28 / 7 / 12.35
Suszec / 12.56 / 5 / 13.01
Żory /13.18 / 10 / 13.28
Rybnik / 13.50 / ----/ ----

Wszystkich przywita górnicza orkiestra dęta z KWK Jankowice, a przed dworcem na parkingu od godz. 13.00 do godz. 20.00 odbędzie się festyn zorganizowany przez Miasto Rybnik. Planowane są też występy estradowe. Szczegóły zostaną podane na plakatach i na stronach internetowych.

W dniu 2 października 2006 roku o godz. 9.00 rozpocznie się w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rybniku (ul. Szafranka 7) konferencja naukowa pt. 150 lat kolei w Rybniku zorganizowana przez Muzeum w Rybniku. W celu udostępnienia jej szerszemu gronu oraz promocji kolei, w styczniu 2007 roku Muzeum w Rybniku opublikuje materiały pokonferencyjne.
Będzie ona poświęcona historii kolei na terenie Górnego Śląska, jej roli w transporcie lądowym oraz możliwej przyszłości. Wśród poruszanych zagadnień należy wymienić szczegółową analizę procesu budowy tunelu w Rydułtowach, dzieje licznych kolei towarzyszących (wąskotorowych, przemysłowych) czy też zagadnienie kolei w kartografii. Prelegentami będą zaproszenie goście reprezentujących transport kolejowy (Grupa PKP S.A., PTKiGK S.A.) oraz przedstawiciele regionalnych placówek kultury województwa śląskiego i badacze regionalni.
Można od razu po giełdzie modelarskiej "lecieć" na pociąg o 12.10 :grin: :smile:
 
OP
OP
P

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Witam!
Koledzy jak tam wrażenia po imprezie? :) ,bo ja ogólnie byłem 12 godzin poza domem :grin: ,dopiero wróciłem ,zmęczony i brudny z sadzy ,ale tej imprezy nie zapomnę do końca życia :grin: ,dla mnie to była niesamowita przygoda ,bo pierwszy raz widziałem parowóz na chodzie :grin: .
Na dzisiaj koniec :smile: Pozdrawiam :smile:
 

Słowian

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Byłem w Rybniku jakieś 40 minut. Powiem szczerze, że PKP nie miało za bardzo się czym pochwalić ;) Poza modernizated EN57 niczym nie może zaświecić. Za to tabor parowy to było cuś :shock: No i te lokokoty, czyli koty z lokomotywowni :p
 
OP
OP
P

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Słowian napisał(a):
. Za to tabor parowy to było cuś :shock: No i te lokokoty, czyli koty z lokomotywowni :p
No chłopie lokokoty były zarąbiste :D naprawdę kotki mi sie podobały :) ,gdyby mi kolejarz nie powiedzial to by było jednego mniej ;) :neutral: ,ale rzeczywiście impreza była super cool wypas :D ,a najlepiej to było w Suminie i w tunelu w Rydułtowach :D ,a potem to Mikołów ,Rybnik ;) oraz "Masztalscy" :D
 

Słowian

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Coś Ty robił w Suminie? Kurde, ja to zawsze nie mam czasu na fajne imprezy ;) Długi ten tunel w Rydułtowach? Bo podobno długi, tylko nie wiem ile metrów ma. Ja bym się kiedyś przejechał tamtędy. A w szczególności z Olzy do Pszowa.
 
OP
OP
P

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Słowian napisał(a):
Coś Ty robił w Suminie?
Ja !? :D chodziłem po dworcu i okolicach :)
Słowian napisał(a):
Długi ten tunel w Rydułtowach? Bo podobno długi, tylko nie wiem ile metrów ma. Ja bym się kiedyś przejechał tamtędy. A w szczególności z Olzy do Pszowa.
A długi... ,mówili w wagonie że tunel 800 metrów długości ma :smile:

P. S. Ma ktoś zdjęcia tych lokokotów? :smile: ,ja im robiłem ,ale zdjęcia nie wyszły :neutral:
 
Reakcje
0 0 0
#8
Impreza ciekawa GS (Grupa Sosnowiec , Fajny skrót :D) bez jednego członka odwiedziła Rybnik.
W skrócie:
Grupa Sosnowiec czyli Ja, Kozak Tomek Czapik i chudy spotkaliśmy się na giełdzie po drobnych :d zakupach poszliśmy na dworzec. Kilka fotografii Olki i udlaiśmy się do wagonu. Niestety chudy nie mógł z nami pojechać... Na odjazd trzeba było trochę poczekać ale nie nudziliśmy się ponieważ rozmawialiśmy na rózne ciekawe tematy oraz przeglądaliśmy książki Tomka. Po dotarciu na miejsce obeszliśmy wszytsko zfotografowaliśmy i tak minęło kilka godzin... W drodze powrotnej już nikt nie miał siły na dyskusje ;) Po dotarciu do Katowic każdy pojechal w swoja strone :cool:
Oto moje zdjęcia:
 

Załączniki

Słowian

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Tym powrotnym do Katowic, to ja przyjechałem do Rybca z Chałupek :D Tylu pasażerów co w niedzielę, to dworzec w Rybniku chyba nigdy nie odprawił :D

BTW, kto z Was słyszał gwizdy któregoś z parowozów w piłkarskich rytmach? :p
 
A

Anonymous

Gość
#12
Rybnik

Potwierdzam imprezka niczego sobie, kilku znojomych się spotkało. O 8 rano wróciłem z targów w Lipsku - prosto na giełdę w Katowicach, po giełdzie imprezka w Gliwicach... hehe, podstawa to wyrozumiała żona :)
Aha, mam ok 1 gb zdjęć z targów, ale jak chcecie to kilka mogę zamieścić na forum.
 

Załączniki

EU07-223

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
To może kilka zdań z mojej strony. 01.10.2006 odbyła się impreza z okazji 150 lecia kolei w Rybniku. Z Katowic miał jechać planowo o 12:10 parowóz Ol49-100 ze składem starych wagonów (poc. 44803) tj. wagonem pocztowym, w którym urządzono podręczny bufet dla vipów, wagonem osobowym również zarezerwowanym dla vipów, oraz dwuwagonową bipą. Wszystkie wagony w szarej malaturze obowiązującej do lat 90-tych. Krótko przed 12:00 bipa była zapełniona jak dawniej ranny 7:10 w sobote do Wisły Głębce w środku sezonu. Około tej godz. zapadła decyzja po porozumienie się z kier. poc. przez radiotelefon o doczepieniu wagonu. Za nim ów ściągnięto wcześniej z wagonowni na peron 4, przy którym stał skład retro, przyciągnięto jeszcze skład poc. do Gdyni. Po zapaleniu końcówek w wagonie bezprzedziałowym, uzupełnieniu raportu z jazdy o 12:30 z 20 min opóźnieniem odjechaliśmy. Nie wiem czy ze względu na dość duże napełnienie poc. czy na ograniczenia w torach, ale poruszaliśmy się z przeciętną prędkością 40km/h i mimo skracania postojów na stacjach na których przeciętny postój to 8 min do Rybnika opóźnienie zostało utrzymane. Najwięcej kłopotu Ol-ka miała ze wzniesieniem za stacją Mikołów, na które mozolnie wjeżdżała. Po jego pokonaniu skład rozpędził się aby w km. 15-ym zwolnić ze względu na zły stan toru. Jeszcze raz nabraliśmy prędkości w km 22, a później przez stacje już znacznie wolniej z pozdrowieniami gwizdawką parowozu mieszkańców zgromadzonych wzdłuż torów. Nie tylko na stacji gromadzili się ludzie, z aparatami fotograficznymi i kamerami można ich było zobaczyć w niedostępnych miejscach do których docierała mała ścieżka, jak również przy wjazdach i wyjazdach z tuneli i wokół innych konstrukcji budowlanych. Na kolejnych stacjach dosiadali się ludzie. Stali już prawie wszędzie w korytarzach dolnych górnych i najwięcej w przejściach przy drzwiach wejściowych. W wagonie mimo otwartych wszystkich okien było już duszno. Na stacjach i rozjazdach bipa trzeszczała na wózkach, przy takim załadowaniu miała prawo. Na stacje Rybnik semafor podano, jednak zatrzymano nas przed pierwszą zwrotnicą bowiem czekaliśmy na poc. z Czechowic prowadzony parowozem Tr12, aby dokonać wspólnego wjazdu. Po 5 min z za zakrętu wyłonił się poc. z Czechowic gwizdem oznajmiając swoją jazdę. On zwolnił my nabraliśmy prędkości i razem przy gwiździe z gwizdawek parowozowych wjeżdżaliśmy na stację. W miejscu zbliżenia się torów niektórzy będący w oknach przywitali się podając sobie dłonie. Przed samym peronem poc. oddaliły się i równocześnie wjeżdżały na niebywale zapełniony peron 2. Umiejscowienie poc. nastąpiło przy peronie o 14:10. Teraz dopiero rozpoczęła się walka o miejsca prawie jak dawniej w poc. jadących nad morze. Początek przebiegał spokojnie, ale w miarę upływu czasu część ludzi zorientowała się, że załapanie się na dobre miejsca stojące może być trudne wobec czego kilka osób osiągnęło wnętrze bipy przez okna dolnego przedziału. Po wejściu tych, którym się udało przejście przez korytarze bipy stało się niemożliwe na skutek prawie max. napełnienia (do rekordów dużo chyba nie brakowało). Z Rybnika 44803 odjechał 18 min opóźniony, zresztą za nim przy tym tłumie kierownik poc. podał Rd1 to zleciało 6 min. dlatego, że stale znajdowały się osoby uważające, że jeszcze się zmieszczą, do tego widzialność końca składu przy nadal pełnym peronie była ograniczona. Odjechaliśmy krótko przed planowym 88225 rel. Rybnik - Racibórz, który w odstępie jechał za nami. W Rydułtowach przy zamkniętym budynku stacyjnym grała orkiestra kopalniana, do tego dość sporo ludzi jeszcze chciało wejść do już pełnego poc., stacja w prawym łuku (peron z lewej strony) więc podanie Rd1 znowu trwało i zamiast planowego postoju 5 min odjechaliśmy po 6, a za nami planowy 88225. O prowadzeniu ruchu poc. na szlaku decydują dyżurni ruchu i dyspozytor odcinkowy jak to prowadzeniu ruchu wyglądało opisze poniżej. Na stacje do Suminy przyjechaliśmy 15:08 już po rozkładowym odjeździe 88225 o 15:01. Po wpuszczeniu 44803 na stację w Suminie sytuacja ruchowa skomplikowała się. Należy w tym miejscu opisać samą stację. Posiada ona jeden peron wyspowy oraz nieczynny przy torze nr 4 przy budynku stacyjnym. Nastawnia dysponująca jest położona od strony Rybnika i posiada oprócz dwutorowego szlaku do Rybnika wyjazd jednotorową linią na Rybnik Tow., po której jeżdżą poc. osobowe. Nastawnia wykonawcza położona jest od strony st. Nędza. Oprócz torów głównych nr 1 i 2 przy peronie, jest jeszcze grupa torów dodatkowych nieparzystych. Na torze nr 2 stał gotowy do odjazdu poc.44234 rel. Racibórz - Pszczyna, który nie mógł odjechać bowiem szlak do Rybnika był zajęty przez 44803 i jadący w odstępie za tym poc. 88225. Po ustawieniu się pierwszego poc. na torze nr 1 przy peronie zabrakło krawędzi peronowej dla 88225. Zadecydowano odpiąć lok. Ol49-100 i wykonać ruchy manewrowe polegające na przestawieniu jej w rejonie nastawni wykonawczej z toru 1 na 3, przejeździe nią w rej. nastawni dysponującej i zjechaniu na skład poc. 44802. Po połączeniu, na sygnał manewrowy Ms2 skład został wyciągnięty na szlak w kier. Rybnika. Przez megafony nie podano informacji o ruchach manewrowych składu więc podróżni słusznie przypuszczali, że to odjazd do Rybnika i zaczęli wsiadać do poc. co trwało trochę przy max zapełnieniu wagonów. Po wyciągnięciu składu na tor, na stacje z 32 min opóźnieniem wjechał 88225, a z 31 min opóźnieniem odjechał 44234. Po odjeździe poc. osobowych 44802 został cofnięty w peron i odjechał do Rybnika. Rozwiązanie tej sytuacji było proste należało wykrzyżować w Rydułtowach poc. 44803 i 88225 i nie było by kłopotu. Ten drugi z małym opóźnieniem odjechałby z Suminy robiąc miejsce na wjazd tego pierwszego i ze znacznie mniejszym opóźnieniem odjechałby 44234. Z Suminy jechałem osobówką 44234 w kabinie maszynisty na miejscu kierownika poc. Na stacji w Rybniku można było zwiedzać loki towarowe ET21, 22, 40, 41, 42 oraz ST44, SM31, 42 i jednostkę osobową EN57-2000 z nowymi plastikowymi przodami. Loki towarowe były po niedawnych naprawach z odświeżoną malaturą z wyj. ST44. Po obejrzeniu lokomotyw i jednostki o 17:25 planowym z Chałupek do Katowic wróciłem z udanej imprezy, którą będę długo pamiętał choćby ze względu na pierwszy przejazd w wagonie piętrowym ciągniętym przez parowóz.
 

robertpu

Użytkownik
KKMK
Reakcje
2 1 0
#14
Patryk.K napisał(a):
Teraz czas na mnie :) ,zdjęć zrobiłem 74 ,ale nie chce mi sie wszystkiego zamieszczać ;) (DSC02497.JPG - wnętrze wagonu dla VIPów)
P. S. Na jednym zdjęciu jestem Ja ,proszę się nie śmiać ;) :razz:
Teladamie nie tylko Robert robi zdjęcia "bez ludzi" ;)
Czesc

Patryk, co do moich zdjec to :oops: Ale faktycznie mi sie udalo bo zostalo wykonane w 2 minuty po przyjezdzie lokomotywy na stacje a ludzi jak sam wiesz bylo bardzo duzo.

Ale nie wiem jak inni ale Twoje mi sie nie otwieraja (jest jedynie X )

Pozdrawiam,
robert P.
 

Podobne wątki