• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK 111, 112....120...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#47
Drobna uwaga: pudło wagonu polskiego ma duże okna (wydaje mi się, że nawet za duże), więc nadaje się tylko na model wagonu po modernizacji, z dużymi oknami z zaokrąglonymi rogami. Wagony oryginalnie miały charakterystyczne okna z ostrymi rogami, których dolna krawędź była wyraźnie wyżej w porównaniu do wagonów NRD (Görlitz/Bautzen). Wagony po modernizacji miały okna większe, porównywalne z oknami wagonów niemieckich, ale na pewno nie większe od nich, jak w tym modelu. Natomiast sylwetka wagonu, z niższym dachem, obniżającym się na końcu, jest w porządku. Wydaje mi się, że albo pudło wagonu polskiego jest za nisko osadzone na wózkach, albo pudło wagonu niemieckiego jest za wysoko, bo krawędź dachu i pudła powinna być mniej więcej na tej samej wysokości. Także zderzaki polskiego wagonu są trochę niżej, co może potwierdzać moje wrażenie.
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.496 33 0
#51
Dziś mnie troszkę poniosło. Znalazłem wolną chwilę więc popchnąłem troszke prace przy wagonie 120A
Szykuje nowe podwozie, to poprzednie jest bardzo fikcyjne.
20210403_212205.jpg
A wagony teraz prezentują się tak...
20210403_233205.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#53
Jestem pełen podziwu dla działalności kolegi @pado w wielkości N. Ale nie mogę powstrzymać się od drobnej uwagi dotyczącej wielkości okien. Są one, moim zdaniem, za duże. O ile w wagonach Y można takie duże okna zrobić w wersji zmodernizowanej, o tyle wydaje mi się, że wagony 120A takich dużych okien nie miały - z pewnością nie miały takich w wersji fabrycznej (oliwkowej), a nie kojarzę też, żeby były tak modernizowane (choć tu głowy nie dam). Jak rozumiem, te pudła to wydruk, więc chyba nie powinno być problemu z poprawieniem wielkości okien w kolejnych seriach, o ile kolega @pado takie planuje - może warto spróbować?
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.496 33 0
#56
.... Ale nie mogę powstrzymać się od drobnej uwagi dotyczącej wielkości okien. Są one, moim zdaniem, za duże.....
Szanowny Panie Andrzeju, na wstępie bardzo dziękuję za docenienie moich prac modelarskich. To co tu robię i prezentuje nie jest idealną kopią modelu w skali 1:160. Niestety dostępność technologii na razie mnie ogranicza. To co tu robię traktuję jako swego rodzaju KOMPROMIS i całkowicie go akceptuję. Jako projektant paru modeli na 3D w skali N i Z, mam świadomość tego że im większa skala tym te kompromisy muszą być większe. Innego wyjścia nie ma. Ja je akceptuje, tak samo jak akceptuje kompromisy producentów w skali H0. Nie jestem purystą i nigdy nim nie będę w temacie idealnego przeskalowania modelu, zwłaszcza w skali 1:160, czy 1:220. Jakbym nim był, to bym się bawił w modele w skali 1:43, lub 1:32 gdzie można oddać realizm każdej śruby czy zaworu.

Rad jestem na zwrócenie mi jednak uwagi na problem z oknami w wagonie 120A, a wcześniej w temacie wagonu polskiej konstrukcji. Imponuje mi fakt że jest Pan w stanie na podstawie jednego lub dwu zdjęć ocenić czy okno jest za duże czy za małe widząc sam otwór okienny. Szczerze to chętnie jeszcze poznam wartość tej pomyłki, może to być np w % lub mm. Jestem ciekaw o ile się pomyliłem :)
Nawet jeśli jest taka rozbieżność, to musi Pan też zrozumieć mój punkt widzenia na całą tą moją zabawę. Model wagonu osobowego to dla mnie jego bryła+okna. Jak jeszcze kształt bryły wagonu jestem w stanie oddać idealnie w skali 1:160... to cały efekt zniweczy nieudolnie wykonane okno.....a +-20 takich okien to będzie mega dramat.... zwłaszcza dla tych co lubią oceniać prace innych ;) Przystępując do modelowania tych wagonów, stwierdziłem że pójdę znów na KOMPROMIS z oknami. Użyję gotowych z innego wagonu. Najlepiej będzie jak użyje takie okna, które są bardzo zbliżone kształtem i wymiarem do tych w naszych wagonach osobowych. Robię to tak, tylko dlatego że sam lepszych nie zrobię w domu. Żaden wydruk, czy zwykła folia z wydmuszki nie odda efektu takiego jak seryjne okno z akrylu, z pomalowaną ramką i jeszcze mające trzeci wymiar. Modele moje są tak zaprojektowane i tak budowane, aby pogodzić te sprawy ze sobą. Projektu 3D wagonu 120A i polskiego na obecną chwilę nie zmienię bo nie mam lepszego rozwiązania na lepsze i bardziej skalowe okna, ale przypominam - to jest mój KOMPROMIS na tą zabawę i ja go w zupełności akceptuję. Dzięki temu, od roku mogę się pobawić na powierzchni 170x75cm taborem, który bardziej przypomina nasz rodzimy, jak ten niemiecki, którego jest bez liku w ofercie (ebay/sklepy). Niestety na makietę w skali H0 nie mam miejsca (by się bawić dokładniejszymi modelami innych producentów), a nawet jakby znalazł większe miejsce np. 3x2 metry to i tak bym się zdecydował na skalę N lub TT, bowiem na takich powierzchniach to te modele prezentują się lepiej z uwagi na większą ilość "świata: wkoło toru.
 
Reakcje
438 294 188
#57
Jestem pełen podziwu dla działalności kolegi @pado w wielkości N. Ale nie mogę powstrzymać się od drobnej uwagi dotyczącej wielkości okien. Są one, moim zdaniem, za duże. O ile w wagonach Y można takie duże okna zrobić w wersji zmodernizowanej, o tyle wydaje mi się, że wagony 120A takich dużych okien nie miały - z pewnością nie miały takich w wersji fabrycznej (oliwkowej), a nie kojarzę też, żeby były tak modernizowane (choć tu głowy nie dam). Jak rozumiem, te pudła to wydruk, więc chyba nie powinno być problemu z poprawieniem wielkości okien w kolejnych seriach, o ile kolega @pado takie planuje - może warto spróbować?
To prosimy o powstrzymanie się z komentarzami bo w wypowiedzi tej jest zawarte więcej teorii niż praktyki
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#58
Niestety dostępność technologii na razie mnie ogranicza. To co tu robię traktuję jako swego rodzaju KOMPROMIS i całkowicie go akceptuję.
... musi Pan też zrozumieć mój punkt widzenia na całą tą moją zabawę
Doskonale to wszystko rozumiem, dlatego cały sarkazm i złośliwości dotyczące wielkości błędu w % lub w mm wydają się tu zbędne. Ale najważniejszym argumentem, zamykającym całą dyskusję jest stwierdzenie:
Przystępując do modelowania tych wagonów, stwierdziłem że pójdę znów na KOMPROMIS z oknami. Użyję gotowych z innego wagonu. Najlepiej będzie jak użyje takie okna, które są bardzo zbliżone kształtem i wymiarem do tych w naszych wagonach osobowych.
Tak kolega @pado sobie to założył i nie widzę w tym niczego złego. Nie zmienia to jednak faktu, że okna wydają mi się trochę za duże. Pozwoliłem sobie zwrócić na to uwagę, co nie oznacza przecież negatywnej oceny całej pracy. Wydaje mi się jednak, że między innymi do tego właśnie służy forum.
Porównując ze zrzutem 2D rysunku na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej nie wydają się za duże.
Nie przekonuje mnie ten rysunek, nie wiem ponadto, co ma on wspólnego z fabryczną dokumentacją konstrukcyjną wagonu. Tak czy tak, dolna linia okien, nawet z ramką, jest na mniej więcej tym samym poziomie, co okna w drzwiach, podczas gdy tu widać, że dolna krawędź otworów okiennych w pudle jest wyraźnie niżej od otworów w drzwiach. Widać to dobrze na zdjęciach zamieszczonych tu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Wagon_120A.jpg
http://bazawagonow.pl/120A.html
https://eraparowozow.org.pl/portret-wagonu-pasazerskiego-2-klasy-typu-120a/
To prosimy o powstrzymanie się z komentarzami bo w wypowiedzi tej jest zawarte więcej teorii niż praktyki
My, to znaczy kto? Ale niezależnie od tego, nie zamierzam się do tego dostosować, bo nie widzę powodu, dla którego kolega @krzysiek341 czy ktokolwiek inny miałby mi tego zabraniać.
 
Reakcje
438 294 188
#59
Doskonale to wszystko rozumiem, dlatego cały sarkazm i złośliwości dotyczące wielkości błędu w % lub w mm wydają się tu zbędne. Ale najważniejszym argumentem, zamykającym całą dyskusję jest stwierdzenie:

Tak kolega @pado sobie to założył i nie widzę w tym niczego złego. Nie zmienia to jednak faktu, że okna wydają mi się trochę za duże. Pozwoliłem sobie zwrócić na to uwagę, co nie oznacza przecież negatywnej oceny całej pracy. Wydaje mi się jednak, że między innymi do tego właśnie służy forum.

Nie przekonuje mnie ten rysunek, nie wiem ponadto, co ma on wspólnego z fabryczną dokumentacją konstrukcyjną wagonu. Tak czy tak, dolna linia okien, nawet z ramką, jest na mniej więcej tym samym poziomie, co okna w drzwiach, podczas gdy tu widać, że dolna krawędź otworów okiennych w pudle jest wyraźnie niżej od otworów w drzwiach. Widać to dobrze na zdjęciach zamieszczonych tu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Wagon_120A.jpg
http://bazawagonow.pl/120A.html
https://eraparowozow.org.pl/portret-wagonu-pasazerskiego-2-klasy-typu-120a/

My, to znaczy kto? Ale niezależnie od tego, nie zamierzam się do tego dostosować, bo nie widzę powodu, dla którego kolega @krzysiek341 czy ktokolwiek inny miałby mi tego zabraniać.
Czy ja komuś czegoś zabraniam
Napisałem ze lepiej byłoby się powstrzymać z komentowaniem tym bardziej ze zapewne w skali n nic nie wyprodukowales mistrzu języka polskiego
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.419 72 3
#60
Czy ja jestem nadwrażliwy czy nadciąga " shitstorm" (tzw gównoburza)... :niepewny:

Pozdrawiam,...

ps. a poza tym mam uznanie dla pracy każdego z Nas na forum... tym bardziej, jeśli umie zrobić wiecej niż ja i wie jak to zrobić...