• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Żeberko czy bez żeberka...

Reakcje
45 1 5
#1
Witam,

przymierzam się do budowy stacyjki wąskotorowej "Kazimierki". Ma być to w zamierzeniu prosta mijanka z torem rozładunkowym. To będzie na razie ostatni element na kawałku wąskotorowym. Wymyśliłem sobie to tak że kawałek normalnotorowy (patrz TUTAJ) będzie miał stację z przeładunkiem wagonów na transportery (jak w Lewinie Leskim) i taki wagon (węglarka albo Gags) potem będzie przewożony do Kazimierek i tam odstawiany na tor rozładunkowy.

Pytanie dotyczy układu torów. Krótko: czy konieczne jest żeberko ochronne czy takiego nie stosowano na wąskim torze. Jeśli nie żeberko to czy wykolejnica itd. Poniżej są warianty układów.

Dzięki za pomoc!
 

Załączniki

OP
OP
Walter Rusin
Reakcje
45 1 5
#3
@Tomek K - Dzięki! Wykolejnica już zamówiona :) Szukałem w przepisach ale nie mogę się doszukać kiedy stosuje się żeberko a kiedy wykolejnicę. Zdrowy rozsądek podpowiedział że wykolejnica jest tańsza w budowie (jako element modelarski również!).
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#4
Żeberka ochronne to "wymysł" kolei normalnej. Koleje wąskie ze swojego charakteru miały zawsze "łagodniejsze" traktowanie w przepisach. Były na ogół prywatne, więc dążono do jak najniższych kosztów przy budowie i eksploatacji, a że i prędkości małe więc budowano wykolejnice. Żeberka ochronne na normalnych torach na PKP (ale tylko dla stacji nowych i przebudowywanych) pojawiły się w przepisach po wypadku pod Otłoczynem. Przy czym przepis mówi o ochronie torów głównych zasadniczych od wjazdu z innych torów przy pomocy żeberka czyli tor np rampowy odchodzący od toru głównego dodatkowego lub bocznego może być zabezpieczony wykolejnicą, ale tor zasadniczy od dodatkowych i pozostałych już żeberkiem.
 

Podobne wątki