• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Światła lokomotywy - mały przewodnik dla majsterkowiczów

OP
OP
B

Blue

Użytkownik
#42
Dodatek B - tak oświetlamy lokomotywę bez dekodera, przystosowaną do zamontowania dekodera.
Schemat pokazuje podstawowe oświetlenie lokomotywy przystosowanej do montażu dekodera, gdy nie ma w niej dekodera. Część w ramce - to obwód umieszczony na płytce bazowej lokomotywy i w zaślepce dekodera.
Światła czerwone - na schemacie diody LED. Rezystory R2 i R4 należy dobrać w zależności od jasności diod, od 1k do 3k (typowo 1k5). Światła białe zostały pokazane jako wykonane z żarówek niskonapięciowych Miniatronics. W takiej sytuacji rezystory R1 i R3 powinny mieć wartość od 300R do 1k, typowo zapewne 470R. Zamiast żarówek lepiej użyć diod ciepłobiałych lub bardzo-ciepło-białych, jak na schemacie 2. Wtedy wartość rezystorów szeregowych R1 i R3 powinna być większa - od 1k5 do 3k3 (raczej bliżej 3k3).
 

Załączniki

OP
OP
B

Blue

Użytkownik
#44
Nie z zaślepki, a z płytki bazowej, w której jest gniazdo dekodera - do tej płytki jest dołączone standardowe oświetlenie lokomotywy. Zaślepka zawiera diody, przez które pod nieobecność dekodera jest zasilane oświetlenie kierunkowe. Czasem te diody znajdują się na płytce, a zaślepka ma tylko zwory. Po wstawieniu w gniazdo dekodera diody prostownicze dekodera zrównoleglają diody na płytce.
 

14D40

Znany użytkownik
#45
Blue, podesłałem Ci wiadomość na PW.

Czyli powinienem lutować przewody na końcach płytki, tam gdzie przychodzi ta fabryczna taśma? W załączniku podrzucam zdjęcie płytki.

A w wariancie analogowym, bez płytki elektronicznej, jak mam wpiąć mikrożarówki oraz diody w układ z silnikiem? Może jakiś schemat? Proszę o pomoc.
 

Załączniki

OP
OP
B

Blue

Użytkownik
#47
Mam przerwę w wakacjach, więc oświecę. światła "cyfrowe" bez dekodera, to to samo, co światła "analogowe". Dawniej zazwyczaj używano nieco innego układu połączeń, ale ten pokazany powyżej pasuje do późniejszego wstawienia dekodera, więc jest słuszniejszy niż tradycyjny.

Na płytce lokomotywy przystosowanej do włożenia dekodera jest zrealizowany taki właśnie układ połączeń. Pozostaje podłączenie diod/żarówek - trzeba je podlutować, o dziwo, tam, ską producent przewidział wyprowadzenie przewodów do tychże żarówek.

Czy to naprawdę nie jest oczywiste?
 
OP
OP
B

Blue

Użytkownik
#48
Tym razem errata oraz kolejny dodatek:

Errata

Jak to zwykle bywa, w tekście trafiło się parę błędów.

9.10.2008:
Rozdział 9.3 - scalone źródła prądowe Infineon noszą oznaczenia BCR40x. Bywały np. w tme.pl

24.04.2011: Schematy połączenia świateł w lokomotywie bez dekodera - przewód z "lewych kół" ma w standardzie NMRA kolor czarny, a nie niebieski, jak to napisałem na schematach.

Dodatek C - dobór rezystora do LED dla dys*..., czyli opornych

Poniższy łopatologiczny opis dotyczy zasilania diod świecących w warunkach modeli kolejowych - przy napięciu od 10 do 20 V.
Do zasilania pojedynczej diody albo dwóch lub trzech połączonych szeregowo używamy jednego, wspólnego rezystora włączonego szeregowo z diodą/diodami.
Zaczynamy od wstawienia w szereg rezystora 3k lub 3k3 o dowolnej mocy i wymiarach, które dobrze nam leżą w garści lub modelu. Jeżeli diody nie zaświecą - szukamy błędu w połączeniach, wymieniamy diody itd., aż do skutku. Jeżeli zaświecą - oceniamy: dobrze, za jasno lub za ciemno.
Jeśli za jasno, zmieniamy rezystor na większy, np. o 30% (tzn. o większej rezystancji, np. 3k9, 4k7 albo 5k1. Jeśli świecą za ciemno, zmniejszamy rezystor o 30%, np. 2k4, 2k, 1k8.

Pod żadnym pozorem nie zmniejszamy rezystora poniżej 1 k w przypadku pojedynczej diody, 820 R (Ohmów) przy dwóch diodach dowolnych lub trzech czerwonych/pomarańczowych/żółtych/żółtozielonych, 560R przy trzech białych/filetowych/niebieskich/morsko- lub trawiastozielonych.

(Tzn. możemy zmniejszyć, ale pod warunkiem wcześniejszego powzięcia postanowienia o nie zgłaszaniu do mnie pretensji w przypadku uszkodzenia diod.)
 
#52
2. W czym problem?

Cały kłopot w konstrukcji elektrycznej świateł polega na tym, że chcemy, żeby światła świeciły zawsze tak samo, niezależnie od napięcia zasilania, oraz żeby nie uległy uszkodzeniu.
Przy sterowaniu cyfrowym napięcie podawane do obwodów świateł może mieć wartość od 12 do 22 V (w praktyce od 12 do 15V). Przy sterowaniu "analogowym" albo mamy regulowane napięcie zasilania od 0 do 14V, albo wydaje nam się, że tak jest, a w rzeczywistości zasilacz podaje impulsy o napięciu 12..14V i regulowanej szerokości (tzw. PWM). Wygląda na to, że tak działa np. "myszka" Piko z zestawów startowych.
Ciekawe. Jest tam LM317T i on załatwia PWM?[DOUBLEPOST=1386965112][/DOUBLEPOST]
Żarówka jest odbiornikiem prądu spełniającym prawo Ohma, tzn. natężenie prądu płynącego przez nią jest wprost proporcjonalne do napięcia. Jeśli napięcie wzrośnie o 10%, natężenie wzrośnie też o 10%.
(...)
Nie zgodzę się z dwu powodów:
- włókno żarówki jest z wolframu, który ma dodatni współczynnik cieplny
- zależność prąd/światłość takiego włókna jest bardzoooooooo nieliniowa.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki