• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa - kilka zdjęć.

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
5 0 0
#1
Witam

Kilka dni temu mając dość siedzenia w domu i obrastania w tłuszcz :) wybrałem się na wycieczkę śladami Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej. Na pierwszy rzut poszły trzy stacje - Jędrzejów Wąskotorowy, Umianowice i Pińczów - czyli te, które są zachowane "jako tako" i do których docierają niedzielne pociągi turystyczne (dla zainteresowanych każda niedziela do końca września, odjazd z Jędrzejowa o godzinie 10.00, powrót około godziny 18).

Trafiło mi się jak ślepej kurze ziarnko - na stacji Jędrzejów trafiłem na manewry (a w tygodniu to raczej rzadkość) - zestawiany był pociąg na specjalne zamówienie.

Poniżej trochę zdjęć, na razie te z telefonu (nie ma to jak wziąć aparat bez baterii :| ) - niestety jakość nie najlepsza.

c.d.n.

Pozdrawiam.
Tomasz Wójczyk
 

Załączniki

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#2
Jędrzejów Wąskotorowy. Stacja została zlikwidowana kilkadziesiąt lat temu, ale miejsce po niej pozostało i to w niezmienionej formie. Przy nieczynnym obecnie peronie 1 stacji normalnotorowej Jędrzejów funkcjonował splot torów. To właśnie do tego miejsca dojeżdżały osobowe pociągi wąskotorowe. Pasażerowie wysiadający z pociągu wąskotorowego przechodzili na pobliski peron 2 (ten sam, który widoczny jest na zdjęciu), skąd kontynuowali podróż, jadąc w kierunku Kielc lub Krakowa - Katowic.

Kilka pytań:
1. Jak to było z tym splotem. Czy nie powstał w momencie, gdy wjechały na wąski tor wagony normalnotorowe na transporterach wąskotorowych
2. Kiedy pociągi wąskotorowe zaprzestały dojeżdżać na stację Jędrzejów
3. Jak to było z nazwami dwóch stacji w jednym miejscu: Jędrzejów (normalnotorowa) i Jędrzejów Wąskotorowy. Gdzie wisiała tablica Jędrzejów Wąskotorowy. Czy był osobny budynek stacyjny dla wąskotorówki?

je_waski.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#3
Nie znam odpowiedzi na pytania kolegi torowego, ale nie wydaje mi się, by powstanie splotu toru normalnego i wąskiego wiązało się z rozpoczęciem przewozów wagonów normalnotorowych na transporterach. Takie przewozy wymagają odpowiedniej "rampy", gdzie oba tory spotykają się na styk (normalny jest wyżej, na poziomie "szyn" transportera). Do tego nie jest potrzebny splot torów. Ale budowa splotu mogła się wiązać z przebudową układu torowego w celu wykonania takiej "rampy" przeładunkowej. Ale to tylko moje spekulacje.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#4
Jeżeli się nie mylę, to w Jędrzejowie nie było rampy umożliwiającej załadunek wagonów normalnotorowych na transportery. Załadunek odbywał się w Kocmyrzowie i w Stawianach Pińczowskich.
Pociągi osobowe odjeżdżały z peronu stacji Jędrzejów Wąsk Osobowy, który się znajdował przy wieży ciśnień.
A splot - tor 750 mm dla poc. osobowych z Jędrzejowa Wąsk Osobowego do Jędrzejowa Wąsk, natomiast tor 1435 mm do elewatora zbożowego.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#5
Przy okazji ciekawego tematu, zapytuję Kolegów w którym roku wygaszono ostatni czynny parowóz serii Px48 lub Px49? Moja intuicja mówi mi, że czasem przełomowym był rok 1984 lub 1985.
Kolejkę jędrzejowską odwiedziłem w dniu 12 czerwca 2015 roku. Stacja Jędrzejów Wąskotorowy przedstawiała ogólnie mówiąc bardzo przygnębiający wygląd. Z pobliskich krzaków dobiegały odgłosy libacji, a po stacji kręciły się osoby o dość oryginalnym i indywidualnym wyglądzie. Akurat tego dnia uruchomiono pociąg wycieczkowy do Umianowic, więc na stacji pozostały tylko resztki taboru i pojedynczy wagon osobowy produkcji rumuńskiej o całkowicie wypłowiałej malaturze. Można zauważyć jak z roku na rok tabor i mizerna infrastruktura stacji ulegają degradacji.
Manewrując z aparatem między obywatelami i obywatelkami ukrytymi w zaroślach i oddającymi się konsumpcji, wykonałem kilka zdjęć. Na szczęście piękny, pogodny dzień, upał i ostre słońce znieczuliły mnie na przygnębiający klimat tego miejsca. Mam w prywatnych zbiorach kilka zdjęć tej stacji z roku 1995 i 1996. Zdjęcia wykonał mój dobry kolega z Czech. Jeszcze wtedy! (mimo, że upłynęło już ponad 20 lat) stacja wyglądała znośnie i czuć było ducha tej wąskotorówki. Ciekawe jak tam wygląda teraz.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#6
Północna część peronu nr 1 stacji Jędrzejów wygląda obecnie, jak na zdjęciu. W głębi widać wieżę ciśnień, którą wybudowała Generalna Dyrekcja Kolei Wschodniej (Osthban) w okresie okupacji. Na wysokości peronu stoi parterowy budynek. Czy pełnił on funkcję budynku stacyjnego Jędrzejów Wąskotorowy? Pewności nie mam, ale mogło tak być?

W tym miejscu zatrzymywały się osobowe pociągi wąskotorowe. W latach 60. i 70. codziennie przy tym peronie zatrzymywał się wąskotorowy wagon motorowy, który przyjeżdżał do Jędrzejowa z Bogorii, jako pociąg osobowy (wyjazd ok. 2.00, przyjazd ok. 7.00). W owym czasie miejscowa ludność mówiła na te niebiesko-białe wagony motorowe ... Gagarin.

peron.jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#7
To może i ja trochę powspominam.
Do Jędrzejowa wąskotorowego zawitałem pierwszy raz w 1972 roku.
Po jakiejś wędrówce kolejowo-autostopowej pod wieczór znalazłem się na nocleg w niewielkim parterowym budynku, w którym mieściło się schronisko młodzieżowe PTSM. Budynek ten stał na skraju niewielkiego wąwozu, w którym przebiegał tor do stacji wąskotorowej. Taki widok miałem przez okno. Po wyczerpującej podróży położyłem się spać, by dopiero nazajutrz zobaczyć wąski tor. Gdzieś po dwu godzinach obudził mnie odgłos sapiącego parowozu dobiegający przez uchylone okno. Odgłos ten był jednak dosyć mocny, co wzbudziło moją ciekawość do tego stopnia, że wstałem z łóżka i podszedłem do okna zobaczyć, co też toczy się za nim. Jakież było moje zdziwienie, gdy miast spodziewanego parowozu wąskotorowego ujrzałem sylwetkę przesuwającego się parowozu serii Tr201, który wpychał normalnotorowe wagony towarowe. Takie było moje odkrycie, że w tym miejscu jest tor trójszynowy, o czym wcześniej nie wiedziałem.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#8
Na kolejce jędrzejowskiej pracował wagon osobowy zbudowany dla kolei mareckiej w Zakładach Ostrowieckich (B. Pokropiński, "Kolejka marecka", WKŁ, 1985, zdjęcie na str.57). Pełnił tam służbę jako wagon pogotowia technicznego. W książce nie ma informacji, kto jest autorem zdjęcia, a jedynie podana jest data wykonania, to znaczy rok 1972. Myślę, że nietrudno ustalić, kto jest jego Autorem ... . To Pan, panie Tadeuszu?
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#9
Czy zachowało się choć jedno zdjęcie stacji Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy, na którym byłaby widoczna stacja i tablica z nazwą stacji? Próbowałem zaglądać w różne miejsca, ale bez efektu :niepewny:
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#11
To tak, skojarzyłem daty i byłem prawie pewien, że to Pan. Ciekawe, co stało się po wojnie z innymi ocalałymi wagonami osobowymi z Zakładów Ostrowieckich.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#12
Padło pytanie o osobowe wagony z Zakładów Ostrowieckich, z jednoczesnym stwierdzeniem, że zdjęcie takiego wagonu znajduje się w książce pt. "Kolejka Marecka. Otóż nie, jestem innego zdania, zresztą ten sam Autor w książce "Jędrzejowskie koleje wąskotorowe" przemilcza pochodzenie tego wagonu. Dużo lepsze zdjęcie jest na stronie 179 w/w książki, którego autorem jest niestety nieżyjący już Andrzej Susicki. Popatrzyłem na to zdjęcie i coś mi zaczęło świtać.

Moim zdaniem wagon nie ma przeszłości na torach 800 mm. Gdyby miał, wtedy jego poprzedni numer były większy od 2200, a tym czasem jego numer poprzedni to 12 i co ciekawsze jest podany rok produkcji 1909. Tymczasem w/g B.Pokropińskiego wagony z Ostrowca zaczęły przybywać w roku 1932 i otrzymały numery 61-65.
Zestawiłem sobie zdjęcie wag. 77676 "po odkryciu okien " z wagonem nr 1475, którego już kiedyś porównywałem z wagonem kol. górnośląskiej i ... moim zdaniem ... pasuje. Na drugim porównaniu jest wagon 2328 - 800 mm, zresztą późniejszy 1475. Porównałem ściany czołowe i też pasują.
1475&1408-Porównanie.jpg


2328&1408~12.jpg


Możemy podsumować - wagon 1475 to dawny wagon nr 12, w roku 1964 przebudowany na wagon S 77676 - Ratunkowy, późniejszy numer to 00 00 924 1324-4. Podobno jest w Sochaczewie.
A skąd pochodzi wagon nr 12 ... tego nie wiem.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#13
Sięgnąłem po książkę o kolejach jędrzejowskich i zacząłem przeglądać rysunki i zdjęcia. Wagon osobowy produkcji Zakładów Ostrowieckich (rys. 366, str. 174) ma 7 okien kwadratowych na burcie, a w ścianie czołowej trzy okna. Autor rysunku E.P. zaznaczył szerokość toru jako 800 mm (identyczny rysunek znajduje się w dodatku do "Kolejki mareckiej" zawierającym rysunki techniczne taboru tej kolejki). Tymczasem rysunek podpisany jest "...PKP seria Bxh nr 1408 dla toru 750". Tak więc z podziękowaniem kol. Jarząbku za rozwikłanie historii!
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#14
Kolega Jarząbek, a mój serdeczny przyjaciel, nie po raz pierwszy rozwikłał poplątaną zagadkę.
Nastąpiło to jeszcze przed północą, zapewne dzięki "zorzy polarnej", bo nie przypuszczam, że było to poranne świtanie ;)
Zresztą Jarząbkowi wiele czasu nie potrzeba dla zestawienia faktów i wyciagnięcia oczywistych wniosków.
Co nam zapewne przeciągnęło by się do tego porannego świtu, jeśli w ogóle.
A czy ktoś chciałby się tu zmierzyć ? ;)

Przy okazji mamy odgrzebany kolejny niestety przykład pewnej "niesolidności" . . .
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#15
Bardzo dziękuję za kolejne miłe słowa Przyjacielu. Tylko, że nie jestem do końca usatysfakcjonowany tym rozwiązaniem. Wszak nie wiem skąd się wzięła ta "parszywa dwunastka" ;). Mam pewne przypuszczenia, ale na chwilę obecną zbyt małe aby się nimi podzielić.
A druga sprawa to taka, że jak do tej pory nie natrafiłem na żaden wagon osobowy na szer. 750 bądż 800 mm w okresie powojennym.
Też mam pewne przypuszczenia, ale ... jeszcze trzeba poczekać ...
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#16
Na stacji Jędrzejów Wąski byłem w sierpniu 2017 roku. Stacja jest zadbana i sprawia ogólnie bardzo dobre wrażenie. Wiele już zrobiono, ale tez wiele jest jeszcze do zrobienia (przede wszystkim od wielu lat Peix czeka na remont).

Ostatnio wokół jędrzejowskiej wąskotorówki jest spore zamieszanie, związane z podjętą próbą (nie wiem na ile realną, a na ile werbalną) zmiany operatora kolejki. Ma to bezpośredni związek z dużymi środkami finansowymi, które zostały przeznaczone na budowę Ośrodka Edukacji Przyrodniczej w Umianowicach oraz projekt „Stacja Hajdaszek – Kolejowy Skansen”. Był też pomysł powołania osobnej spółki, która obsługiwałaby 3 kilometrową "linię" kolejową Umianowice - Hajdaszek.

Kilka zdjęć stacji Jędrzejów Wąski z 2017 roku

lyd2-01_2.jpg
jw_1_.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#17
Stacja Jędrzejów.
Wieża ciśnień wybudowana przez Generalną Dyrekcję Kolei Wschodniej w okresie okupacji (najprawdopodobniej w 1942 roku, bo wtedy wybudowali bloki - nastawnie).

Wieża ciśnień Ostbahn została postawiona na miejscu starej wieży ciśnień, pamiętającej jeszcze początki istnienia Kolei Iwangrodzko-Dąbrowskiej.

Gdzieś w tym miejscu znajdowała się stacja Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy. Poszukajmy jej śladów. Coś musiało tu jeszcze z niej pozostać!

wieza.JPG
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#18
W Jędrzejowie jeździło kilka wagonów silnikowych typ 1Aw/M seria MBxd1 (165, 164, 163). Wszystkie wyprodukowane w 1965 roku. Eksploatowane na JKD w latach (1965-1976). Wszystkie zostały zezłomowane.

Dwa, z kilkunastu wyprodukowanych w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w Pleszewie, zachowały się. Zdewastowany 162 stoi w Sochaczewie, a 168 ustawiony jest w charakterze pomnika w Miliczu.

Co ciekawe wagony silnikowe typ 1Aw/M powstały poprzez zabudowę silnika z ciężarówki Star w wagonie osobowym typ 1Aw serii Bxhpi.

800px-DSC01492am3.JPG

zdjęcie: Wagon motorowy MBxd1-168 ustawiony w charakterze pomnika w Miliczu
autor zdjęcia: Szymon Jurkowski - udostępnione na licencji CC- BY-NC-SA 3.0 PL [źródło: http://enkol.pl/Plik:DSC01492am3.JPG]
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#19
Dwa, z kilkunastu wyprodukowanych w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w Pleszewie, zachowały się. Zdewastowany 162 stoi w Sochaczewie, a 168 ustawiony jest w charakterze pomnika w Miliczu.
Gorąco zachęcam do poszukiwania wiarygodniejszych źródeł informacji. W Pleszewie został wyprodukowany tylko pierwszy wagon - MBxd1-161.
Następne były produkowane w Krośniewicach.