• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Śladem EKD we Włochach - spacer 14 kwietnia 2018

oelka49-26

Aktywny użytkownik
#1
W imieniu organizatorów ze Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej, portalu Komunikacyjny Grodzisk oraz społeczności "Po Szynach Mazowsza" zapraszam na kolejne wydarzenie w ramach nieformalnych obchodów 90 lat istnienia EKD-WKD jakim będzie spacer "Śladem EKD przez Włochy".
Spacer będzie poszukiwaniem dawnych śladów i miejsc związanych z linią EKD do Włoch, która funkcjonowała w latach 1932-71. Spróbujemy tez poszukać kilku ciekawostek związanych z przystankami Raków, Salomea i Opacz.

Spacer rozpocznie się 14 kwietnia 2018 r. o 11.00. Czas koło 2 godzin.
Miejsce spotkania kasy PKP Warszawa Włochy, ul. Chrobrego 2.
Wstęp wolny.

Plakat_EKD_20180414pp800.jpg
 

JRobert

Aktywny użytkownik
#2
Fajne wydarzenie, kilkadziesiąt metrów obok mojego poprzedniego miejsca zamieszkania - szkoda, że nie mogę uczestniczyć... Czy będzie można później gdzieś zasięgnąć do informacji, które będą podczas tych dwóch godzin podane? Z racji zainteresowań i bliskości temat jest mi bardzo bliski.

Kiedyś sam próbowałem cokolwiek znaleźć i jedyne ślady pewne to oczywiście żółty budynek stacji PKP we Włochach (stoi pod skosem do obecnej linii PKP, a dawniej prostopadle do EKD w ciągu ul. Popularnej) oraz stare słupy trakcyjne przy ul. Równoległej (wzdłuż obecnych torów WKD) wskazujące na stary przebieg linii, choć być może nie mają one nic wspólnego z EKD do Włoch, lecz raczej dawnym przebiegiem linii w śladzie ulicy Drawskiej - ja jednak wierzę, że to pozostałość dawnego układu tej linii, która właśnie w tym mniej więcej miejscu powinna rozgałęziać się do Włoch.
Dalej na siłę można się dopatrywać pozostałości po linii w tym, że ul. Popularna ma dosyć szeroki korytarz, który obecna jezdnia i chodniki na dużym obszarze niewiele wykorzystują. Pytanie też, czy skądinąd dziwny i wystający w ten korytarz budynek apteki na rogu z ul. Krańcową ma coś wspólnego z dawnym przystankiem znajdującym się mniej więcej w tym miejscu?
Szukając też samemu śladów dopatrywałem się śladów toru w załamaniach asfaltu ul. Popularnej na starym odcinku w pobliżu obecnych torów PKP - tam jak już zaczynają się te ugory. Wydaje się, że tam raczej niewiele powinno się zmienić przez ostatnie bez mała półwiecze, więc może to to?

Smutne też w tym wszystkim jest to, że wśród lokalnej społeczności mało kto zdaje sobie sprawę, że kiedyś takie EKD Włochowianie mieli pod nosem. Opowiadając historię linii (w zasadzie jedynie strzępy informacji, bo za dużo nie wiem) spotykałem się z niedowierzaniem, a dopiero jak wyciągałem stary plan Warszawy kupiony onegdaj na allegro, to dopiero wątpliwości pryskały. Swoją drogą taki plan nie jest łatwo znaleźć, bo jak się kupowało ciut za stary, to Włochy były daleko poza granicami Warszawy i nie znajdowały się na planie ;-)) Na kilka zakupów w końcu jednak trafiłem w dziesiątkę.

No nic, temat ciekawy bardzo dla mnie - szkoda, że nie będę...
 
OP
OP
O

oelka49-26

Aktywny użytkownik
#3
Fajne wydarzenie, kilkadziesiąt metrów obok mojego poprzedniego miejsca zamieszkania - szkoda, że nie mogę uczestniczyć... Czy będzie można później gdzieś zasięgnąć do informacji, które będą podczas tych dwóch godzin podane? Z racji zainteresowań i bliskości temat jest mi bardzo bliski.
Zobaczymy kto się pojawi i czy doda coś od siebie. Włochy są jeszcze na tyle zasiedziałe, że są tam mieszkańcy pamiętający lata 60. czy okres wcześniejszy. A pamiętajmy, że linia do Włoch eksploatowana była do 1971 roku.
Być może będzie możliwość spotkania się w czasie nocy muzeów. Są przymiarki, aby otworzyć na ten wieczór izbe tradycji mieszczącą się przy stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska.
stare słupy trakcyjne przy ul. Równoległej (wzdłuż obecnych torów WKD) wskazujące na stary przebieg linii, choć być może nie mają one nic wspólnego z EKD do Włoch, lecz raczej dawnym przebiegiem linii w śladzie ulicy Drawskiej - ja jednak wierzę, że to pozostałość dawnego układu tej linii, która właśnie w tym mniej więcej miejscu powinna rozgałęziać się do Włoch.
To jest przebieg linii do 1975 roku.
Dalej na siłę można się dopatrywać pozostałości po linii w tym, że ul. Popularna ma dosyć szeroki korytarz, który obecna jezdnia i chodniki na dużym obszarze niewiele wykorzystują. Pytanie też, czy skądinąd dziwny i wystający w ten korytarz budynek apteki na rogu z ul. Krańcową ma coś wspólnego z dawnym przystankiem znajdującym się mniej więcej w tym miejscu?
A tu raczej wchodzi w grę zmiana linii zabudowy przy ulicy Kościuszki czyli obecnej Popularnej.
Swoją drogą taki plan nie jest łatwo znaleźć, bo jak się kupowało ciut za stary, to Włochy były daleko poza granicami Warszawy i nie znajdowały się na planie ;-)) Na kilka zakupów w końcu jednak trafiłem w dziesiątkę.
Plany książkowe Warszawy wydawano od 1958 roku do 1962 i ponownie od 1970. Można tam odszukać przebieg linii EKD a dostępne są na Trasbusie