• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Śląskie klimaty

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
Witam w temacie po dłuższej przerwie. W końcu wydobyłem z obleganego przez młodszego pasożyta aparatu swoje wcześniejsze zdjęcia. Ogólnie trasa polecana dla wąskotorowców - przeszedłem cały odcinek od szybu KWK Prezydent, odkąd odchodziła bocznica węglowa 785mm, przez elektrownię, odgałęzienie do bocznicy elektrowni (skąd kilkanaście lat temu miałem okazję pojechać nad zalew), dalej przez kolejne odgałęzienie do składu opałowego wprost na stację Maciejkowice Wąsk., której obszar również uwieczniłem. Znaczy.. po stacji został sam tłuczeń i kilkanaście betonowych podkładów (jedną jedyną na całej stacji śrubę znalazłem, jednak nie udało się jej wykręcić - stąd pewnie uchowała się na miejscu). Dalej wycieczka szlakiem Maciejkowice - Pole Północne - Szombierki - Karb już bez zdjęć, bo i sporo z nich już na forum jest. Odbiłem tylko na moment w stronę rewitalizowanego szybu Krystyna KWK Szombierki. Pogapiłem się chwilę na to, co zostało z zabudowy, po czym polazłem na Karb trasą po byłej bocznicy kopalnianej owego szybu. Poniżej zdjęcia - jak widać Huta Królewska pozbywa się zabytkowej zabudowy, w odwecie złomiarze zbierają nawet elementy ogrodzenia. Tarcza manewrowa i anglik przy elektrowni leżą dokładnie w miejscu rozejścia się dawnego szlaku wąskotorowego na bocznice kopalnianą i elektrownianą. Szyb w tle to KWK Barbara - kopalnia w trakcie ponownego otwarcia (wreszcie). Te chaszcze przy skrzyżowaniu ulic Rębaczy i Torowej to resztki największej stacji wąskotorowej w Polsce. Polecam się wybrać i spróbować ową śrubę znaleźć - na pewno nadal tam będzie. W asfalcie ul. Torowej wciąż tkwią szyny bocznicy węglowej opisanej wcześniej. Po nastawniach nie ostał się już nawet kamień na kamieniu. Odgałęzienia do ZGH i ZNKW Rozbark też są już tylko stertą zarośniętego tłucznia. Cudownie wręcz.
 

Załączniki

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
Nie dla każdego Śląsk to okolice Katowic, Zabrza, Rudy Śl. Tym razem Śląsk, nieco inny:
Temat przewodni na dziś to PR-y które stają się historią...
IMG_1921.JPG
IMG_1972.JPG
IMG_2022.JPG
IMG_7711.JPG
IMG_7747.JPG
IMG_7772.JPG
IMG_1906-001.jpg
IMG_7807.JPG
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
Moze nie tak ladne i klimatyczne zdjecia jak kolegi powyzej.....ale taka foto-relacja z raciborskiego dworca. Ogolnie......stan tragiczny!! Plakac sie chce co sie w tym kraju wyprawia!!! Pamietam lepsze.....duzo lepsze czasy tego miejsca. Ale coz , przemija wszystko....takze to. Zapraszam:)
junior.jpg
3peron.jpg
lokomo.jpg
RA.jpg
kolzam.jpg
skarbek.jpg
sklad.jpg
maszynista.jpg
Tw.jpg
manewrowy.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
A co to jest na tej drugiej fotce? Podkłady rozmieszczone bardzo rzadko, zaś po bokach toków szynowych są jakieś dziwne konstrukcje.
Może mnie ktoś oświecić cóż to jest?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Wydaje mi się, że to jest rozciągnięte urządzenie zabezpieczające na wypadek niewyhamowania pociągu przed kozłem oporowym. Normalnie kozioł powinien być wcześniej, a te elementy ściągnięte w harmonijkę. W razie uderzenia taboru kozioł się cofa, a ta "harmonijka' rozciągając się przejmuje energię taboru. Najwyraźniej tu miało to już kiedyś miejsce.
 

sosnama

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
Wydaje mi się, że to jest rozciągnięte urządzenie zabezpieczające na wypadek niewyhamowania pociągu przed kozłem oporowym. Normalnie kozioł powinien być wcześniej, a te elementy ściągnięte w harmonijkę. W razie uderzenia taboru kozioł się cofa, a ta "harmonijka' rozciągając się przejmuje energię taboru. Najwyraźniej tu miało to już kiedyś miejsce.
Całkiem logiczne, ale ta harmonia jest mocowana do każdego podkładu.
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
Fajne ....cos :) prawda ???? ze starych opowiesci wiem iz bylo toto juz montowane za niemca (??) ....a na wychamowanie czy jak to nazywacie wytracenie energi to ma za malo miejsca ! Tak mi sie wydaje . Bezposrednio od kozla opo. do zakonczenia peronu jest moze z pol metra.....a do budynku....5??? Czy zdalo by to egzamin w razie ....W...???? Sa jeszcze 2 aspekty calej tej sprawy....pod spodem jest normalny przejazd....ulica....i czy moze to pelnic role .....lzejszych torow czy cos w tym stylu ???a po 2 .....to jest stan obecny.....nie ma zdjec z okresu ,,starego,,dworca...wiec nie wiadomo jak blisko byl budynek???....czy to aby nie ukrucona wersja ???domyslow jest duzo :)
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Generalnie to działało tak, że im więcej podkładów było spiętrzanych (tj. z większą prędkością coś wjechało w ten mechanizm) tym większa była siła hamująca. Instalowane to istotnie było "za Niemca", aczkolwiek w przypadku Raciborza dywagacje są o tyle utrudnione, że bryła i detal :ROFL: budynku za kozłem zdradzają pochodzenie z lat "średniego" PRylu... stąd odległości założone przy montowaniu tego ustrojstwa i te "dzisiejsze" dzisiaj mogą się mieć do siebie nijak...
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
Już Koledzy wcześniej pisali. Jakiś tabor musiał przesunąć ten kozioł na sam koniec toru rozciągając na maksa mechanizm nożycowy - i widać, że urządzenie spełniło rolę, do której je skonstruowano. Pierwotnie kozioł musiał być kilka metrów wcześniej i dobry gospodarz przesunąłby go z powrotem na to miejsce, aby w razie czego mógł spełnić swoją rolę po raz kolejny. Ale komu tam by się chciało... Raciborski dworzec odbudowano po wojnie, ale podejrzewam, że układ peronów niewiele się zmienił, a kozioł, o którym rozmawiamy, na sto procent jest poniemiecki.
Podobne urządzenie, ale tylko częściowo rozciągnięte widzialem na Wrocławiu Świebodzkim lata temu. Ciekawe, czy jeszcze jest?
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
no tak jak juz probowalem tu co nieco podpowiedziec :) budynek dworca jest budowla nowoczesna.....stary dworzec zostal bezmyslnie wyburzony w latach 70-tych i z przed tego okresu nie ma zadnej dokumentacji zdjeciowej. Mozna sie najwyzej domyslac! Kol. Terebesz....nie wiem czy masz tak do konca racje :) to jest tor per.3 naszego dworca.....bardzo krutki....Bipa 4-czlonowa+ lok....i kreska....nic wiecej nie wchodzilo ! Jak sklad przylatywal z Raclawic....to maszyna podjezdzala do samego niemal kozla....zeby sie mogla manewrowka wcisnac z tylu i sklad odstawic....bo z boku jest jeszcze 1 tor :)
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Dopiero zauważyłem, że Kolega KuKu podał nawet ten sam link...

budynek dworca jest budowla nowoczesna.....stary dworzec zostal bezmyslnie wyburzony w latach 70-tych i z przed tego okresu nie ma zadnej dokumentacji zdjeciowej. Mozna sie najwyzej domyslac!
Niestety, słowo "Budowla" jest tu na wyrost, raczej betonowa kupa a nie dworzec, przykłady można mnożyć, z moich stron chociażby Włocławek albo Grudziądz...

to jest tor per.3 naszego dworca.....bardzo krutki....Bipa 4-czlonowa+ lok....i kreska....nic wiecej nie wchodzilo ! Jak sklad przylatywal z Raclawic....to maszyna podjezdzala do samego niemal kozla....zeby sie mogla manewrowka wcisnac z tylu i sklad odstawic....bo z boku jest jeszcze 1 tor :)
W podobnej sytuacji, na stacji Toruń Główny, tor zakończony takim kozłem jest (najprawdopodobniej również był) torem ślepym, tylko dla Bipy + parowóz + ewentualnie jakaś 2-3 osiowa poczta... zresztą widać to na załączonym w linku zdjęciu (znakomitym zresztą:))
 

Podobne wątki