• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Śląskie klimaty

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Bytom Bobrek, widać koksownię i w drugą stronę Elektrownię Szombierki.
Ten widok tam się pojawia :)
Zobacz załącznik 230575
- morhead doskonale!- a pozostałe ujęcia czy to też Bytom Bobrek ? 1.-z semaforami , 2.- z lokomotywką elektryczną (chyba jednak) normalnotorową w tle , -3.- na tle kopalni ?- dodam ,że wszystkie te trzy ujęcia są z taborem zza wschodniej granicy na pierwszym planie ..
- a ten niby Tkw wjeżdżający na teren koksowni to całkiem mozliwe ,że to cos innego - niewykluczone ,że to Er ( przy takim skrócie perspektywicznym wyraznie zaznacza się moim zdaniem chyba jednak już tender) - Tkw ma nisko osadzoną z tyłu skrzynię wodną i węglową - ale chyba aż tak by nie wystawała /odstawała - podkreślam ,że w takim skrócie (perspektywicznym),
- ale jeszcze jedno w 06,07 sekundzie zasuwa tendrzak z osobowym a może ekspresem - jak myslicie co to za seria loka ?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
z lokomotywką elektryczną (chyba jednak) normalnotorową
Chyba jednak nie normalnotorową. W 1945 roku na Śląsku nie było zelektryfikowanych linii normalnotorowych (poza tramwajami, oczywiście). A we fragmencie z wąskotorowym tendrzakiem widać przewód jezdny nad wąskim torem.
Er ( przy takim skrócie wyraznie zaznacza się moim zdaniem chyba jednak tender)
Er to oznaczenie serii SŻD, wydaje mi się, że tak był oznaczony ten parowóz. Mogę się jednak mylić, nie znam radzieckiego systemu oznaczeń i nie wiem, czy i jak tam rozróżniano parowozy z tendrem ciągnionym od tendrzaków.
 
K

KNG

Gość
-bardzo słabo opisany w publikacjach historycznych fakt szerokich torów na PKP roku końca wojny i kolejnych lat,
Spróbuję jakoś rozświetlić mroki wojennych dziejów PKP.
S. Zamkowska w dziele "Odbudowa i funkcjonowanie kolei polskich 1944-1949" wymienia następujące linie szerokotorowe:
Grodno - Warszawa
Wołkowysk - Czeremcha - Siedlce - Warszawa
Brześć - Łuków - Dęblin
Dorohusk - Chełm - Lublin
Rawa Ruska - Przeworsk
Królewiec - Tczew - Gdańsk - Chojnice - Szczecin
Iława - Toruń - Poznań - Frankfurt
Białystok - Warszawa - Poznań
Warszawa - Częstochowa - Opole - Wrocław - Bolesławiec
Mysłowice - Katowice - Chorzów - Bytom - Pyskowice - Opole
Przemyśl - Kraków - Katowice
Łódź - Krotoszyn - Leszno - Żagań
i podaje ogólną liczbę przekutych torów po obu stronach Wisły - 5034km.
Jak się policzy wszystkie powyższe odcinki (w obrazku w załączeniu na czerwono) to daje w sumie 3319km szerokich torów.
Z moich kwitów wynika że z pewnością poszerzono następujące odcinki (na obrazku na niebiesko):
Chełm - Bug Włodawski
Rejowiec - Zawada
Zawada – Hrubieszów
Zawada – Hrebenne
Lublin – Łuków
Rozwadów – Przeworsk
Tarnobrzeg – Dęba Rozalin
Działdowo – Ostrołęka
Śniadowo – Łomża
Śniadowo – Łapy
Ostrołęka – Małkinia – Siedlce
Mińsk Mazowiecki – Pilawa
Ostrołęka – Tłuszcz
Warszawa Praga – Nasielsk
Legionowo – Tłuszcz
Dębica – Rozwadów
W sumie to jest 1157km torów szerokich.
Czyli z tym co podaje Zamkowska jest razem 4476km torów szerokich.
Ponadto Z. Tucholski w pracy "Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego" podaje, że przekuto również (na zielono):
Warszawa – Dęblin
Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice
Katowice – Hajduki – Gliwice – Kędzierzyn – Prudnik
Katowice – Ligota
Olszanica – Nowy Zagórz – Łupków
Czyli 375km torów szerokich, co razem z powyższym daje 4851km poszerzonych torów.
Tucholski powątpiewa czy rzeczywiście przekuto odcinek Łódź - Krotoszyn - Leszno – Żagań.
Ponadto jak widać na rysunku brak jest niektórych połączeń między szerokimi odcinkami podamymi przez S. Zamkowską. Są to następujące odcinki (na fioletowo):
Łódź – Koluszki
Ostrołęka – Śniadowo
Łuków – Siedlce
czyli 69km torów szerokich.
Na koniec założyłem, że być może S. Zamkowska nie wypisała poniższych odcinków do granicy z Radziecką Strefą Okupacyjną:
Horka – Węgliniec – Bolesławiec
Żary – Zasieki
czyli 75km torów szerokich.
Na koniec jeszcze jeden odcinek podejrzewany przeze mnie o przekucie na tor szeroki. W sprawozdaniu za miesiąc lipiec 1945 r. DOKP w Olsztynie podaje, że do 20 lipca 1945 r. jeździły z rosyjską obsługą pociągi Olsztyn – Gierdawy – Insterburg. Przyjąłem, że ruch odbywał się po torze szerokim. Na terenie ówczesnej Polski czyli odcineku Olsztyn – Gierdawy (obecnie w Rosji) to jest 101km.
W sumie wychodzi torów szerokich 5094km.
Większość torów szerokich przekuto na tor normalny do końca 1945 r.
W 1946 r. przekuto odcinek Wrocław – Kraków, rok później odcinek Kraków – Medyka.
Pozostawiono tylko odcinek Elbląg – Braniewo, który w latach 70-tych skrócono do Bogaczewa.
Ale do tego czasu wybudowano sporo innych odcinków linii szerokotorowych.
No ale to już inna historia jak mawiał Kipling.

Pozdrawiam serdecznie i szeroko.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Załączniki

Reakcje
18 0 1
- morhead doskonale!- a pozostałe ujęcia czy to też Bytom Bobrek ? 1.-z semaforami , 2.- z lokomotywką elektryczną (chyba jednak) normalnotorową w tle , -3.- na tle kopalni ?- dodam ,że wszystkie te trzy ujęcia są z taborem zza wschodniej granicy na pierwszym planie ..?
Wydaje mi się, że materiał z huty, koksowni i kopalni także był kręcony w Bytomiu.
Pierwsze ujęcie z semaforami i późniejsze z elektrowozem
koksownia.jpg

Pozostała tylko koksownia, bezpośrednio za nią była huta
huta bobrek1_filtered.jpg

I jak się okazuje elektrowóz był wąskotorowy :)
huta_bobrek.jpg

Fotopolska_465701.jpg

Jeszcze wjazd na kopalnię i sama kopalnia

wjazd do kop.jpg

kopalnia.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
-
Chyba jednak nie normalnotorową. W 1945 roku na Śląsku nie było zelektryfikowanych linii normalnotorowych (poza tramwajami, oczywiście). A we fragmencie z wąskotorowym tendrzakiem widać przewód jezdny nad wąskim torem.
- tak to wąski tor zelektryfikowany na Bobrku

Kopalnia Paryż to nie Górny Śląsk - to Zagłębie.
- racja - przepraszam ,że wsadziłem do jednego wora Zagłębie Dąbrowskie i Górny Śląsk
+morhead - tak bez watpienia to ujecia z Bobrka
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
To również coś dorzucę
Pierwsze zdjęcie to ciekawy architektonicznie budynek dworcowy stacji Ruda Ślaska Chebzie.
Kolejne dwa zdjecia to Szyb Franciszek nieopodal ale juz w Rudzie Sląskiej "Ruda"
Oraz ostatnie to typowa uliczka również w Rudzie.
DSC_2434.JPG DSC_2440.JPG DSC_2451.JPG DSC_2464.JPG
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
Jest to część jednej ze starszych kopalń a dawne budynki przemysłowe odznaczaja sie zazwyczaj dosyć ciekawymi projektami.
O czym pewnie wiesz :)
Mam jakies kolorowe zdjecia tego szybu ale nic ciekawego.
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.253 18 1
I oto jest pytanie. Na pewno nie Bobrek-Centrum, bo ta powstała z połączenia KWK Bobrek i KWK Centrum w roku 2005. Z kolei KWK Centrum między rokiem 1950 a 1990 nazywała się KWK Dymitrow. Wcześniej, wedle wiki, to była "Vereinigte Karsten-Centrum", między 1945 a 1950 również "Centrum".
Pytanie czy to zdjęcie rzeczywiście jest zrobione w kierunku Vereinigte Karsten-Centrum ... Jeśli tak, musiał się diametralnie zmienić układ torowisk w tym rejonie.
 

Podobne wątki