• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Kolega KoVaL na szóstej stronie wątku pokazał dwie fotki z różnego rodzaju ładunkami na PKP-owskich wagonach, szukając w zbiorach Ośrodka Karta znalazłem trzecie zdjęcie z serii: http://foto.karta.org.pl/fotokarta/ok_1700_0005_0027_004.jpg.php
ok_1700_0005_0027_004_580.jpg

Opis zdjęcia pod powyżej podanym sznurkiem. Mam takie pytanie może czas opisać jakie typy wagonów widzimy na tych fotkach ? Jest ich taka masa że ja rocznik "późny Gierek" nie mam pojęcia co tam nawet stoi na tych trzech fotografiach.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Opis zdjęcia pod powyżej podanym sznurkiem. Mam takie pytanie może czas opisać jakie typy wagonów widzimy na tych fotkach ? Jest ich taka masa że ja rocznik "późny Gierek" nie mam pojęcia co tam nawet stoi na tych trzech fotografiach.
Bardzo fajne zdjęcie - szczególnie, że widoczne są dachy, co zdarza się na fotkach tego typu rzadziej. Widać różne kolory nawet na wagonach chyba tego samego typu (np. na pierwszym torze od dołu), widać, jak są pobrudzone, czy nawet reperowane (np. 3 rząd po lewej). Fajnie też widać dwie chłodnie od góry - jedna biała a druga "pożółkła". Dobry materiał foto do postarzania taboru.
 

dyżurny ruchu

Znany użytkownik
Reakcje
154 3 0
Siarka to ładunek związany z moim regionem. Kopalnia Jeziórko zajmowała się podziemnym wytopem a Machów odkrywką. Obie wysyłały siarkę w postaci stałej w węglarkach oraz płynną w cysternach. Na początku lat 90-tych dysponowano parkiem ponad 2000 cystern oraz około 8 lokomotyw serii Tem-2. Póki co w "sieci" zbyt dużo zdjęć nie ma.Zdjęcia w kolorze to Jeziórko w latach 70-tych, trzecie zdjęcie to wycinek z zakładowej gazety o nazwie..."Siarka"
jeziórko lata 70-te 2.jpg
jeziórko lata 70-te1.jpg
siarkopol1_0002.jpg
 
Ostatnio edytowane:

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Właśnie oglądałem telewizję TVP Historia i w niej program pt.: Kartki z PRL-u "Gospodarzu socjalistyczny" były tam różne urywki z reportaży telewizyjnych o rolnictwie ogólnie pojętym.
Zaciekawił mnie reportaż z 1979 r. w którym pokazywano jak na stacji Jaślany gdzieś w byłym woj. rzeszowskim był problem z załadunkiem buraków cukrowych na wagony podczas kampanii buraczanej i mocnej zimy (pamietnej zimy stulecia 79). Kolej zawaliła mówili rolnicy i nie podstawiała wagonów a produkt gnił i marzł. Reportaż był o tyle ciekawy iż pokazywał nie tylko wagony i stację ale również Stara 28/9, którego załadowywano burakami oraz czekającego na załadunek Żubra w barwach PKS, załadunek wykonywała taka jak poniżej ładowarka. Zdjęcie tej ładowarki wstawił kolega Piaskowy w temacie o "Sprzęcie budolanym i drogowym PRL"
W nawiązaniu do mojego wpisu z trzeciej strony tego wątku. Znalazłem owy reportaż ,,Gospodarzu socjalistyczny odc.II"
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Były Warszawy, Syrenki, Maluchy i obce marki, a nie było chluby późnego PRL - Fiata 125P :(
Poszperałem wśród starych folderów,

no i teraz , proszę:

Fiaty 125P na wagonie.jpg


I jeszcze taki ładuneczek, przewożone blaszki ...
Ciekawe tylko jak te haczyki podkładano by taką wydobyć ?

Rozładunek blach a.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
I jeszcze taki ładuneczek, przewożone blaszki ...
Ciekawe tylko jak te haczyki podkładano by taką wydobyć ?

Zobacz załącznik 450856
A mnie zaciekawił ten wagon - węglarka - duże drzwi na środku i dwie pary małych po bokach. Nie jestem znawcą ale dotychczas w różnych katalogach i atlasach wagonów albo niczego takiego nie pokazywano albo przegapiłem.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Myślę, że były piętrowane na klockach/belkach dystansowych
Też tak myślałem, oczywiście ... ale Koledzy przyznają, że obsługujący zawiesia miał niewielkie "pole" do manewru.
Za każdym razem, by zaczepić kolejny arkusz, musiał wchodzić do środka wagonu przez te otwarte z drugiej strony drzwi.
A jakby tak podczas szarpnięć przy manewrach lub "twardym dojeżdżaniu" nieco się te blachy przesunęły po tych belkach i docisnęłyby do burty wagonu ... chyba że dla zabezpieczenia przed taką ewentualnością wstawiano dodatkowo belki w położeniu pionowym przed ścianami wagonu.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Co do technologii ładowania to moją uwagę zwróciły elementy zaznaczone jako A - to chyba są jakieś kołki dystansowe. Zwracam też uwagę że w trakcie operacji otwarte są drzwi na jednej z burt (B) - pewnie to miało jakieś znaczenie - może ktoś wchodził zaczepiał ...
Miejsce rozładunku to chyba jakiś port - na moje po lewej może byś burta statku - jakby wanty jakieś szły od burty ...
A co do wagonów ktoś się może wypowiedzieć bo zżera mnie ciekawość ...

Rozładunek blach a.jpg

[DOUBLEPOST=1485638795][/DOUBLEPOST]Właśnie zauważyłem że o otwartych drzwiach już było ..
 
A

AJ

Gość
Miejsce rozładunku to chyba jakiś port - na moje po lewej może byś burta statku - jakby wanty jakieś szły od burty ...
A co do wagonów ktoś się może wypowiedzieć bo zżera mnie ciekawość ...
Zdecydowanie port i to wcale nie jakiś, tylko w Gdyni. A co do wagonów - szukaj na dawnych kolejach CSD ;). Kiedyś do portów jeździła cała mozaika wagonów z przeróżnych zakątków Europy.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 13 0
A jakby tak podczas szarpnięć przy manewrach lub "twardym dojeżdżaniu" nieco się te blachy przesunęły po tych belkach i docisnęłyby do burty wagonu ... chyba że dla zabezpieczenia przed taką ewentualnością wstawiano dodatkowo belki w położeniu pionowym przed ścianami wagonu.
Zgodnie z instrukcją ładunek powinien być zabezpieczony przed przesunięciem podłużnym, jak i poprzecznym, więc zapewne był on właśnie w ten sposób blokowany.
 

Podobne wątki