• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Też nie do odróżnienia są Nysy 521/522. Pewnie sporo się znajdzie takich modeli różnych marek aut.
W przypadku Nysy jest łatwiej. 521 miała niski dach. W 522 został podwyższony. W zasadzie pierwsza Nysa z już podwyższonym dachem nazywała się 521, ale była produkowana tylko na eksport do RFN (tak, zachodnich Niemiec) dla służb komunalnych. Na życznie strony niemieckiej podwyższono dach. Później modyfikację dachu wprowadzono seryjnie i nazwano 522.
 
Reakcje
3.313 16 0
Ls180 / 409Da, ewentualnie Ls150 / SM03, jadącej na platformie kolejowej, jeszcze chyba w temacie nie było.

Poniżej dwie fotografie dokumentujące transport wyżej wspomnianej, małej lokomotywy spalinowej na 6-osiowej platformie (typu 11Z ?), umiejscowionej w składzie bezpośrednio za parowozem serii Ty2. Zdjęcia to kadry z filmu, "Steam in Poland" vol. 1 (wydany na DVD w 2009 r.), z 19.06 - 19.15 min., pierwszego, ze znanej chyba wszystkim miłośnikom kolei "trylogii", obrazującej kolej w PRL-u epoki pary (z lat 1969 - 1985), którego autorem jest Ton (Antoni) Pruissen. Wg szczegółowego opisu jaki dołączony jest do filmu, ujęcie zostało wykonane na terenie lokomotywowni Toruń Kluczyki, w dniu 9 września 1975 r., a Ty2 z pociągiem towarowym jedzie z kierunku Inowrocławia. Na pierwszym palnie widać także platformy z zestawami kół, prawdopodobnie wagonowych.

Przy okazji warto przypomnieć i polecić, przede wszystkim nowym, młodym pasjonatom parowozów, wspomniany wyżej cykl filmów Pruissena (bo nieco starsi znają go zapewne doskonale), wydany na DVD przez Camden Miniature Steam Services, w którym można obejrzeć "pod parą" chyba wszystkie, czynne serie parowozów normalnotorowych, jakie pracowały na PKP w latach 70-tych. Dodatkowo w filmach zobrazowano kilka serii, wówczas już wycofanych, które stały odstawione w przysłowiowych "krzakach", oraz dużą liczbę różnych parowozów wąskotorowych. Jedyny w sobie, niepowtarzalny, klimat dawnej kolei - parowozowni, szlaków kolejowych, stacji i ludzi - cykl filmów, dokumentujący również ówczesny park wagonowy PKP czy też wygląd wybranych dworców i stacji.

Ton Pruissen - Steam in Poland vol. 1 (kadr z filmu 1).jpg


Ton Pruissen - Steam in Poland vol. 1 (kadr z filmu 2).jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
Koledzy mam prośbę. Muszę usztywnić ładunkiem wąskotorową platformę. Wymyśliłem, że wklejony na podłogę plastownik zamaskuję ładunkiem płyt Yomb. Tylko jak one były wożone w latach 70? Na paletach raczej nie... Myślałem, żeby warstwy rozdzielić listewkami, ale czym je "spiąć"? Drucikiem?
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
Uprzedzam, nic polskiego, ale "ładunek"

Po prostu nie znalazłem odpowiedniego tematu dla tzw "ciekawostki" jak sądzę. Najbardziej by pasowało do wątku DRG

Zdjęcia z1944r, Francja, port w Cherbourgu
359823947_1301749760549056_2080770426095350189_n.jpg

359813637_1301749667215732_7672461000833346649_n.jpg

359805436_1301749780549054_6573682877292615951_n.jpg


w promocji dodaję włoskie wagony :D

LIFE Magazine Archives - David Scherman Photographer
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Wagony nie tylko włoskie, ale też francuskie chociaż trochę przerobionej konstrukcji niemieckiej. Trochę wagonów konstrukcji niemieckiej, jest też typowy francuski i austriacki. Chociaż poza wagonem SNCF typu Halle i dwoma krytymi FS trudno ustalić właścicieli pozostałych wagonów. Chociaż prawdopodobnie większość z nich należy do DRB. Też węglarka wysoka na lewo od wagonu SNCF wydaje się być wagonem polskiej konstrukcji CIIa w czasie wojny typ (Gattungsbezirk) Danzig bardzo podobna do niemieckiej Königsberg.
Inna rzecz to sam ładunek. Nie jestem specjalistą od broni ale to mi wygląda na miny głębinowe. Prawdopodobnie do transportu nieuzbrojone ale na pewno wypełnione materiałem wybuchowym. Jedną z nich na wagonie SNCF nosi ślad uderzenia wgniecenie być może skutek trafienia pociskiem. Aż dziw bierze że nie doszło do eksplozji. Wtedy to miejsce by wyglądało zupełnie inaczej.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Mam nadzieję, że nie było jeszcze (jeśli było, można wywalić).


8 sierpnia 1979 roku. Stacja Warszawa Główna Towarowa. Wojewódzka Spółdzielnia Ogrodnicza w Warszawie koordynuje załadunek "zielonego pociągu" z owocami i warzywami, które pojadą w Polskę lub nawet za granicę.

----
Grażyna Rutowska
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wawa Gł Tow 8.08.1979.jpg


* Znalezione na fb
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
991 2 1
Co prawda to już nie okres PRL, bo rok 1992, ale czas jakby zatrzymał się tam w miejscu.
Drygały na linii Olsztyn Gł. - Ełk i dwie platformy z deskami z lub do pobliskiego zakładu drzewnego.
Celem fotografii był oczywiście planowy pociąg M 9631 relacji Pisz - Ełk, prowadzony parowozem Ol49-11.
fot. Michał Gliniecki źródło: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=6155&okno=galeria&photoid=296022

1706947546544.png
 

Podobne wątki