• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
To co widać na mapie pokrywa się z tym co pokazał Piotrek, z ty że jego mapa jest o wiele lat młodsza, bocznica do zakładów Heinzla i Kunitzera (Widzewska Manufaktura-Wima) dochodziła od dzisiejszej ulicy Wydawniczej i w zakładach się kończyła.
Mapa Piotrka jest bodajże 1 1942 roku, już wtedy było połączenie Wimy z Anilaną.

Przemku , dziękuję bardzo.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Już jest, Panowie Jerczyński i Roszak, napisali książkę pt."Szlakiem łódzkiej kolei".:)
Książka panów Jerczyńskiego i Roszaka jest faktycznie godna polecenia ale nie ma w niej pełnego i tak dokładnego! opisu łódzkich bocznic, jak to zrobili Paweł i Koledzy. Kolejna monografia w waszych rękach!

[DOUBLEPOST=1465987348][/DOUBLEPOST] Dzięki za fotki! Zawsze zastanawiałem się dokąd te tory prowadzą. Ciekawe były również rozjazdy, zbudowane z lekkich szyn, a iglice były zamocowana przegubowo. Często takie rozjazdy gościły na wąskich torach.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Wydaje się czasami człowiekowi że już wie o czymś wszystko, nic bardziej mylnego,przychodzi dzień, spotyka się kogoś kto pamięta więcej, niewiadome stają się oczywiste, hipotezy rzeczywistością.
W rozmowie z właścicielem zaprzyjaźnionej narzędziowni, dowiedziałem się że w miejscu odnalezienia śladów toru, rzeczywiście on był.
Jeszcze raz zdjęcie śladów.

DSC_0011.JPG


Tor biegł od budynku w głębi, między dwoma halami.

P1230346.JPG


I dalej między innymi halami których już nie ma, obie spłonęły w pamiętnym pożarze Wifamy.

P1230345.JPG


Budynki które spłonęły, były jednymi z najstarszych zachowanych na terenie Wifamy.
Po prawej firma Nicator, na terenie której wybuchł pożar.

P1060745.JPG


Wiejący wiatr szybko przeniósł zarzewie ognia na sąsiadujący budynek, siedzibę firmy Complex

P1060747.JPG


Ponieważ oba budynki więźbę dachową miały z drewna pamiętającego jeszcze czasy łódzkich fabrykantów, szybko zajęły się ogniem,na zdjęciu widać kolejne płonące świetliki.

P1060771.JPG


I tak świadectwo dawnej potęgi przemysłu ziemi obiecanej, legło w gruzach, to co zostało z budynku Complex-u, na jednym ze zdjęć widać fragment więźby.

P1060804.JPG


P1060764.JPG


P1060795.JPG


Na zdjęciu z płonącymi świetlikami widać że budynek styka się z innym pofabrycznym po prawej stronie w którym jest hotel, w czasie pożaru była tam osobowa wycieczka dzieci z jakiejś szkoły, całe szczęście strażacy odcięli ogień od budynku choć temperatura była tak wysoka że popękały cegły.
Pod łącznikiem budynków była brama, na zdjęciu z pustym polem, widoczna jako biały prostokąt, tam wchodził tor.
Fragment bramy.

P1060811.JPG


A tak wygląda to z drugiej strony dziś.

P1230343.JPG


Kolejne dobudówki kiedyś zakryją dawny wygląd budynków, bram była w głębi pod oknami.
Następnie tor biegł pomiędzy kolejnymi budynkami,aby zakończyć swój bieg przed budynkiem w głębi na tle chłodni kominowej.

P1230342.JPG


Aneks trochę mało kolejowy, bardziej dla tych którzy wierzą nie widząc, no i zupełnie nie na temat kilka zdjęć, ale dodają dramaturgi.
Szczerze mówiąc do dziś nie mogę mówić o tym spokojnie, starzeję się chyba.
Szyny zostały usunięte podczas instalacji przyłączy gazowych, w latach 1995 czyli od końca istnienia Wifamy do roku 1997, jestem przekonany że w wielu miejscach jeszcze są, przykryte betonem lub asfaltem, może kiedyś się odnajdą.
Nie mówię że to koniec, może jeszcze coś wylezie z pomroki dziejów na światło dzienne.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Powracam do mojego zboczonego wątku, dziś fabryka nici Ariadna.
Odrobina historii.

http://www.ariadna.com.pl/index.php?id=53

Piotrek próbował nieformalnie dostać się na teren zakładu, niestety nie został wpuszczony, ale dostał numer telefonu do samego dyrektora, Piotruś pojechał na urlop a ja zadzwoniłem nie robiąc sobie żadnych nadziei, jakież było moje zdziwienie, gdy Pani z sekretariatu oddzwoniła tak jak obiecała, dyrektor wyraził zgodę, mam sobie wybrać dogodny dla mnie termin, zostanie przydzielony mi pracownik jako opiekun i przewodnik, trochę zszokowany wybrałem dzisiejszy dzień, zostałem przyjęty niesłychanie życzliwie, po dłuższej pogawędce (ludzka rzecz pogadać) poszliśmy z moim cicerone na spacer, nie muszę dodawać że mogłem także robić zdjęcia.
W drogę młodzi odkrywcy.
Wygląd bocznicy od dworca Łódź Fabryczna do ulicy Niciarnianej, niestety można tylko ustalić na podstawie zdjęć, budowa nowego dworca a raczej tunelu prowadzącego do niego zmieniła całkowicie ukształtowanie terenu.
Na początku posiłkuję się starą mapą, wysiadł skaner i to jest tego przyczyną, oraz zdjęciem satelitarnym.

M1.jpg


Idą wzdłuż ulicy Niciarnianej docieramy do przejazdu kolejowego przed nim widać odgałęzienie do Ariadny.

Na zdjęciu widać teren zakładu i zarys układu torowego.

Bez tytułu.jpg


Na zdjęciu obcięta jest brama wjazdowa, na dole odrobinę po lewej stronie.

Swój początek bocznica miała w końcowej części stacji ŁF, pod wiaduktem na ulicy Kopcińskiego.
Widok ze wspomnianego wiaduktu, bocznica to skrajny lewy tor.

DSCF2087.JPG


W oddali widać kładkę do Parku 3-go Maja, z której często się fotografowało pociągi.
Z tejże kładki widok w stronę wiaduktu, w tle Fabryczna, wyjazd z bocznicy jest zabezpieczony , tarczą ? poprawcie jeśli się mylę.

DSCF1399.JPG


Od wiaduktu do odgałęzienia jest ponad 2,5 km pamiętam z dzieciństwa( które jak przystało na Mk spędzałem z kolegami na tych torach) stojące długie rzędy wagonów towarowych zaplombowanych czekających na swoją kolej, sama bocznica miała niewielką pojemność, co tłumaczyło ich obecność.

Widok na tor od strony ulicy Niciarnianej z kolejnej kładki przy ulicy Szpitalnej.

IMG_3694.JPG


Jedyne w związku z tym niezmiernie cenne zdjęcie toru odchodzącego w lewo do zakładów.

IMG_3693.JPG


W oddali widać po lewej budkę dróżnika, po prawej budynek stacji Łódź Niciarniana

Nadszedł czas zmian i tory zaczęły powoli znikać.

IMG_0030.JPG


Aż zniknęły.

P1130464.JPG


Rozpoczęła się wielka budowa,czy potrzebna, czas pokaże.

Po skręcie tor przecinał ulicę Niciarnianą biegnąć obok krańcówki autobusowej, wchodząc bramą w ceglanym murze na teren zakładów.

IMG_3697.JPG


To samo miejsce z autobusem linii 64

4_19.jpg


Dziś z powodu robót ledwo udało mi się tamtędy przejść, wszędzie ciężarówki, koparki, kurz i chaos, jak zwykle na budowie, marne zdjęcie zza płotu, bramy wjazdowej dziś.

DSC_0051.JPG


Idę na umówione spotkanie.
Budynek główny i wejście do zarządu.

DSC_0050.JPG


DSC_0043.JPG


W środku w oczekiwaniu na opiekuna, obejrzałem sobie małą wystawę starych maszyn, nawijarek do nici.

DSC_0017.JPG


DSC_0018.JPG


Są to maszyny które mają ponad sto lat, i jak zapewniła mnie Pani w sekretariacie, są sprawne, zostały zastąpione nowymi tylko i wyłącznie ze względów ekonomicznych, dla mnie jako mechanika jest to niezwykle cenna inicjatywa, zatrzymany czas, dotykając prawie słyszałem szum i gwar na hali produkcyjnej, te maszyny konstruowane przez prawdziwych inżynierów mają duszę podobnie jak parowozy.

Za chwilę ruszymy w teren.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Wychodzimy z budynku, mój przewodnik, ma około czterdziestki, pracuje w zakładach od siedemnastu lat, zaraz po wyjściu spotykamy nieomal artefakt, kiedyś spotykany wszędzie, dziś już nie tak często.

DSC_0019.JPG


Przez chaszcze docieramy w pobliże bramy wjazdowej, niestety bujna roślinność, uniemożliwia podejście do samej bramy.

DSC_0021.JPG


Od niej zaczynamy wędrówkę, ponieważ mój opiekun nie zajmował się transportem kolejowym, z zaciekawieniem szuka śladów razem ze mną, znajdujemy pierwszy ślad szyn, po chwili drugi wyraźniejszy.

DSC_0020.JPG


DSC_0022.JPG


Dochodzimy do rampy wyładowczej, po jej drugiej stronie niedostępnej dla nas biegł tor.

DSC_0023.JPG


Prostopadle do rampy biegł tor prowadzący do hali produkcyjnej, jeździły po nim wózki własnej konstrukcji, napędzane siłą mięśni, co znacznie ułatwiał spadek toru w stronę hali.

DSC_0024.JPG


Widok rampy w stronę bramy wjazdowej.

DSC_0025.JPG


Tuż za końcem rampy z dżungli wyłania się tor.

DSC_0026.JPG


I choć nie wolno idziemy po torach.

DSC_0027.JPG


Docieramy do skrzyżowania drogi wewnątrz zakładowej z torami.

DSC_0028.JPG


DSC_0042.JPG


Po drodze mijamy coś jakby wieżę ciśnień.

DSC_0040.JPG


I dalej, mijamy resztki torów usunięte z ulicy Niciarnianej, przy obecnej budowie tunelu pod torami, czy następnego otwartego basenu w przypadku opadów, jak to ostatnio większych niż normalne.

DSC_0029.JPG


Biało-żółte kwiatki, niebieskie kwiatki i szyna.

DSC_0030.JPG


I znajdujemy wreszcie rozjazd widoczny na zdjęciach satelitarnych, o którym Pan nie wiedział.

DSC_0031.JPG


Znów przerwa techniczna.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Seria zdjęć rozjazdu.

DSC_0033.JPG


DSC_0034.JPG


DSC_0035.JPG


Wszystko co dobre szybko się kończy, docieramy do kozła oporowego, nie mogę zbadać szyn, jakieś jadowite cholerstwo rośnie, a jak zwykle w krótkich majteczkach.

DSC_0036.JPG


Wygląda na to że nie było możliwości oblotu składu, na to wskazuje układ torów, musiały być wpychane pod rampę, po wyładunku na jedno z dwóch odgałęzień i tak aż cały skąłd został rozładowany.
Mój opiekun zadzwonił do zakładowego "historyka" człowieka który całe życie tu pracował, od niego wiem że ostatni skład wjechał na teren Ariadny w latach 1985-87, od tej pory surowce dostarczane są transportem samochodowych.
Ariadna mimo że jest już w rękach prywatnych, pozostaje jedyną "starą" czynną fabryką w Łodzi, za co chwała obecnemu właścicielowi.

Na zakończenie kilka zdjęć dla Adama 66 z robotniczej Łodzi.
Budynki są wpisane do rejestru zabytków, pozostały prawie niezmienione, jeśli to przy akceptacji konserwatora.

DSC_0041.JPG


DSC_0049.JPG


DSC_0048.JPG


Na zakończenie coś co mnie powaliło, z lat sześćdziesiątych osłony, ozdoby, okien,trochę przaśne, trochę baśniowe, wydaje mi się że na jednym z okien są postacie z dobranocki, Jacek i Agatka, ale mogę się mylić.

DSC_0044.JPG


DSC_0045.JPG


DSC_0046.JPG


DSC_0047.JPG


I to tyle na dziś.
Nie chciało mi się wracać już do pracy, poszedłem w teren zbierać materiały o następnej bocznicy mającej swój początek przy ulicy Niciarnianej, mianowicie bocznicy do Budohurtu, przechodzącej do Polmosu i zakładów drobiarskich, ale o tym w następnym odcinku.;)
 
Z

Zv

Gość
Mega. Przy przejeździe na Niciarnianej siadywałem jako chłopaczek kładłem pięciozłotówki z rybakiem na szyny i patrzyłem z lubością jak są rozgniatane przez przetaczane wagony. Potwierdzam nie było możliwości oblotu, lokomotywy zawsze wpychały i wyciągały wagony :) byłem tam kilkukrotnie podczas praktyk zawodowych w latach 1985-1988 i już wtedy ruch kolejowy zamierał. Pamiętam jeszcze rogatki które osłaniały bocznicę na Niciarnianej. Może mam gdzieś foto ale to do odszukania jak odwiedzę Łódź.
[DOUBLEPOST=1467130280][/DOUBLEPOST]A jednak sprostowanie oblot był: Wirtualna Łódź podaje : PLAN ZABUDOWAŃ FABRYCZNYCH ŁÓDZKIEJ FABRYKI NICI Z 1929 ROKU Źródło: APŁ, Tow. Akc. Łódzkiej Fabryki Nici Sp. Akc., sygn. 120
nici_rys3.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Mega. Przy przejeździe na Niciarnianej siadywałem jako chłopaczek kładłem pięciozłotówki z rybakiem na szyny i patrzyłem z lubością jak są rozgniatane przez przetaczane wagony. Potwierdzam nie było możliwości oblotu, lokomotywy zawsze wpychały i wyciągały wagony :) byłem tam kilkukrotnie podczas praktyk zawodowych w latach 1985-1988 i już wtedy ruch kolejowy zamierał. Pamiętam jeszcze rogatki które osłaniały bocznicę na Niciarnianej. Może mam gdzieś foto ale to do odszukania jak odwiedzę Łódź.
[DOUBLEPOST=1467130280][/DOUBLEPOST]A jednak sprostowanie oblot był: Wirtualna Łódź podaje : PLAN ZABUDOWAŃ FABRYCZNYCH ŁÓDZKIEJ FABRYKI NICI Z 1929 ROKU Źródło: APŁ, Tow. Akc. Łódzkiej Fabryki Nici Sp. Akc., sygn. 120
Zobacz załącznik 399752
Mogło tak być, w tamtych czasach, dziś za kozłem oporowym jest koniec terenu Ariadny.
Nie ma także śladu po tym odejściu od mijanki.
Dzięki za uzupełnienie.
[DOUBLEPOST=1467130842][/DOUBLEPOST]
To jest zakładowa wieża ciśnień. Widzę, że na swojej wędrówce spotkałeś już drugą.
Czy masz na myśli wieżę z terenu jednostki wojskowej na ul.Pryncypalnej.
W dawnych czasach wiele zakładów miało swoje ujęcia wody, i wieże ciśnień.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki